Hur påverkas barnhjärnan av ständig digital uppkoppling – symposium på SLS

Hur påverkas barnhjärnan av ständig digital uppkoppling – symposium på SLS

Berzeliussymposiet ”Den uppkopplade barnhjärnan” arrangeras den 27 november 2017 på Läkaresällskapet, Klara Östra Kyrkogata 10 i Stockholm

– Barn och ungdomar tillbringar alltmer tid framför skärmen, kommunicerar via sms, Facebook, Instagram, Snapchat, spelar dataspel och så vidare på gott och ont, konstaterar Hugo Lagercrantz, professor i pediatrik och en av organisatörerna för Berzeliussymposiet "Den uppkopplade Barnhjärnan".

Dataspelsberoende är numera ett välkänt missbruk som jämförs med annat drogmissbruk. Det rapporteras om ökande problem hos unga som splittring och bristande koncentrationsförmåga, sömnsvårigheter, närsynthet och övervikt. Konflikter i familjen, empatistörningar, bristande verklighetsuppfattning, humörpåverkan, skolmisslyckanden och depression är vanligt. I USA rekommenderas särskilt barnläkare att förhöra sig om sina patienters skärmanvändning. Den amerikanska barnläkarakademin har gått ut med strikta rekommendationer att begränsa skärmtiden.

Syftet med symposiet är att bidra till ökad kunskap om vad en god balans mellan digitalt och verkligt liv är samt att utbilda läkare, beslutsfattare, opinionsbildare med flera i den senaste forskningen om it-teknikens och sociala mediers medicinska konsekvenser särskilt för barn,

– Hur barnet utvecklas beror på dess interaktion med omgivningen, så vad barnet gör är viktigt; beslut som tas om teknik och barn måste grundas på evidens och barnens bästa.säger Åse Victorin, organisatör av symposiet och barnläkare i Göteborg.

UR PROGRAMMET

En av konferensens föreläsare Professor Patricia Kuhl är en världsledande språkforskare, som visat hur alltför mycket skärmtittande påverkar språkutvecklingen negativt. Hon har varit rådgivare till Hillary Clinton.

Tzipi Horowitz-Kraus visar med magnetkamera att kopplingarna till hjärnans läs- och skrivcentrum försämras om barn tittar mer på skärm än läser böcker.

Läraren Håkan Danielsson kommer att tala under titeln "Penna eller dator" ur aspekten hur eleven lär sig bäst.
Konferensen avslutas med en paneldiskussion med ordförande från lärarförbunden, skolläkarföreningen och barnläkarföreningen. Länk till programmet (pdf)

OM SYMPOSIET

Deltagaravgift: 1.300 kr (medlemmar i SLS) 1.500 kr (icke-medlemmar)
Anmälan: senast den 15 oktober 2017 via symposiets hemsida: http://www.sls.se/bz97