Patrik Danielson får SLS translationella pris, 50 000 kr, för sin forskning om ögonsjukdomar

För att uppmuntra yngre forskare och translationell forskning, dvs. forskning som omsatts i klinisk praxis, delar Läkaresällskapet ut priset för bästa translationella forskning, 50 000 kronor. Pristagaren utses av Forskningsdelegationen, som väljer bland de drygt 500 ansökningar om projektbidrag, som kommer in från medlemmarna varje år.

Patrik Danielson, universitetslektor och docent i anatomi vid Umeå universitet samt ST-läkare vid Ögonkliniken, Norrlands universitetssjukhus, med inriktning mot hornhinnesjukdomar, får priset för bästa translationella forskning för projektet "Experimentella studier på lokalt producerade signalsubstansers betydelse för sjukdom i kollagenrik vävnad med fokus på muskelsenor och ögats hornhinna".

-" Min forskning handlar om att kartlägga bakgrundsmekanismerna till ärrbildning och vävnadsnedbrytning i kroppsvävnader som är rika på fiberproteinet kollagen, framförallt muskelsenor och ögats hornhinna. Skador som leder till överdriven ärrbildning i sådana vävnader, kan leda till grava funktionsnedsättningar och besvär, som rörelseinskränkning och smärta i fallet med senor respektive nedsatt syn eller blindhet när hornhinnan drabbas (ärr i hornhinnan är fjärde orsaken till blindhet i världen enligt WHO). Det vore därför mycket välkommet med en bättre förståelse av varför vissa skador och patienter utvecklar stora vävnadsförändringar, medan andra inte gör det, för att kunna förebygga och behandla dessa tillstånd. Delar av resultaten från forskningen på muskelsenor har redan lett till nya framgångsrika behandlingsmetoder och i framtiden hoppas vi även kunna tillämpa kunskaperna i utvecklingen av behandlingar av ögonskador" säger Patrik Danielson.

Priset delas ut vid Medicinska riksstämman den 5 december på Waterfront Congress Centre i Stockholm, i anslutning till ett scenprogram då pristagaren kortfattat presenterar sin forskning.

Mer information om priset och prisutdelningen lämnas av ordförande i SLS forsknings-delegation Håkan Billig, 070-884 09 76. Kontakta Patrik Danielson, 070- 336 80 30, för frågor om projektet.

Foto: privat