Per Fogelstrand, Wallenberglab, Göteborg, får 100 000 kr för bästa forskningsansökan av Svenska Läkaresällskapet

"Svenska Läkaresällskapets pris för bästa vetenskapliga ansökan", 100 000 kronor, går i år till Per Fogelstrand, Wallenberglaboratoriet, Göteborgs Universitet, för hans projekt ”Förhindra inbindning av blodfetter i kärlväggen”.

-"Min forskning fokuserar på en förtjockning av kärlväggen som kallas för intimal hyperplasi. Intimal hyperplasi bildas naturligt med åldern, samt efter kirurgiska ingrepp, såsom bypass-operation och transplantation av organ. Förtjockningen tycks fungera som en svamp för blodfetter, vilket i sin tur leder till åderförkalkning. I projektet som stöds av SLS undersöker vi om det går att motverka denna fettinlagring. Tanken är att stoppa åderförkalkning innan processen har börjat", säger Per Fogelstrand.

-"Beskedet om priset gjorde mig väldigt glad. Det är en bekräftelse på att min forskning är viktig och forskningsanslaget från SLS betyder mycket för genomförandet av projektet", fortsätter han.

Priset för bästa projektansökan, den starkaste och mest intressanta ansökan av de som beviljats forskningsanslag ur SLS egna fonder under året, utses varje år av Svenska Läkaresällskapet. Priset delas ut vid Medicinska riksstämman på Waterfront Congress Centre, Stockholm,
den 4 december.

Läkaresällskapet delar i år ut totalt omkring 26,5 miljoner kronor till projektanslag, resebidrag och post doc-stipendier. Totalt 480, av årets 762, ansökningar, beviljades medel ur SLS egna fonder.

Nästa års ansökningsperiod startar 1 december 2014; sista ansökningsdag är 1 februari 2015. Forskningsmedel beviljas framför allt till Läkaresällskapets medlemmar. Läs mer om SLS anslag på www.sls.se. För frågor om medlemskap i Svenska Läkaresällskapet v.g. kontakta Christian Tränk, 08-440 88 89, medlem@sls.se.

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens vetenskapliga organisation och arbetar för en förbättrad hälso- och sjukvård för dagens och morgondagens patienter. Vi är en politiskt och fackligt obunden ideell förening med cirka 12 500 medlemmar. Vi arrangerar konferenser, seminarier och debatter. För möten över specialitetsgränderna arrangerar vi sedan 1943 den Medicinska riksstämman; 2014 hålls den den 4-5 december i Stockholm. Mer information hittar du på www.sls.se eller www.riksstamman.se