Pressinbjudan: Flyktingsituationen i världen och Sverige

Pressinbjudan: Flyktingsituationen i världen och Sverige

Krig och dess konsekvenser utgör det yttersta hotet mot människors liv och hälsa. Mänskliga rättigheter åsidosätts och alla möjligheter till ett anständigt liv försvinner. Miljontals människor är på flykt och vår humanism och förmåga att agera sätts på prov, på ett sätt som vi inte mött på flera decennier.

Allt fler inom svensk hälso- och sjukvård kommer att möta migranter och ensamkommande flyktingbarn. Vilka lagar och regler gäller? Hur går asylprocessen till? Vad kan vi göra som kollegor och medmänniskor?

Tisdagen den 13 oktober arrangerar Svenska Läkaresällskapets Kommitté för global hälsa i samarbete med Barnläkarföreningens Delförening för Global Barn- och ungdomshälsa ett angeläget seminarium om flyktingsituationen i världen och Sverige.

Ur programmet

Svenska Läkaresällskapets upprop om flyktingkatastrofen
Kerstin Nilsson, ordförande i Svenska Läkaresällskapet

Flyktingsituationen i världen
Samarie Wijekoon Löfvendahl, Associate Legal Officer UNHCR

Havet – vägen till Europa
Mattias Lindholm, talesperson på Kustbevakningen, tidigare pressofficer för Frontex i Operation Triton baserad på Sicilien

Asylprocessen
Sinikka Anttila-Tapia, Migrationsverket, teamledare från Asylprövningsenheterna i Stockholm

Asylsökandes vård inom Stockholms Läns Landsting; rättigheter, hälsoundersökningar, hälso-sjukvård, inklusive ensamkommande flyktingbarn
Anna Nergårdh, chefläkare SLL

Arbete i Stockholm med flyktingar
Läkare i världen

Global barn- och ungdomshälsa
Johanna Rubin, Barnläkarföreningens Delförening för Global Barn- Ungdomshälsa

Global hälsa i Sverige
Tobias Alfvén, Åsa Leufven, Svenska Läkaresällskapets kommitté för Global Hälsa

Varmt välkomna!
13/10 Flyktingsituationen i världen och Sverige, kl. 18-19.30 på Svenska Läkaresällskapet, Klara Östra Kyrkogata 10 i Stockholm.
Anmälan senast den 9 oktober till annie.melin@sls.se.

Programmet sänds även på webben. Se webb-TV>>
Mer info www.sls.se