Svensk huvudvärksforsknings nestor Karl Ekbom årets mottagare av David Ingvars pris

Karl Ekbom har sedan 60-talet varit den drivande kraften bakom uppbyggnaden och utvecklingen av Huvudvärkscentrum i Stockholm. Han har varit och är fortsatt efter sin pensionering internationellt betraktad som en av de drivande bakom modern huvudvärks forskning. Han medverkade vid upprättandet av internationella diagnostiska kriterier för olika huvudvärkssyndrom som utkom första gången 1988 med senare uppgradering. Hans avhandling beskrev Hortons huvudvärk som därmed kunde separeras som en självständig form av huvudvärk skiljt från tex migrän och han beskrev de två entiteterna periodisk och kronisk Hortons huvudvärk. Han utvecklade ett diagnostiskt test, nitroglycerinprovokation, som används kliniskt i tveksamma fall för fastställande av diagnosen Hortons huvudvärk. Fortsatta projekt har därefter påvisat att dygnsinsöndringen av melatonin är störd liksom ett flertal andra hormoner vilket fört fokus mot hypothalamus, numera ansett som centrum för sjukdomen.

Karl Ekbom har introducerat flera idag använda behandlingar som möjliggör ett aktivt liv med god livskvalitet för denna grupp av patienter, t ex litium vid kronisk Horton och sumatriptanbehandling av akuta Hortonattacker.

I sin roll som verksamhetschef vid den tidigare Neurologiska kliniken Södersjukhuset har Karl Ekbom under många år drivit den kliniska utbildning i neurologi där han varit mycket uppskattad som lärare. Han har spridit sin breda neurologiska kunskap även som författare av läroböcker och är initiativtagare till Svenska Migränsällskapet, en sammanslutning av huvudvärksintresserade kliniker och forskare.

David Ingvars pris delas ut sedan 1990 till en framstående företrädare för klinisk neurovetenskap. Priset, 30 000 kr, delas i år ut vid Läkaresällskapets Årshögtid tisdagen den 23 oktober.

Mer information:
Ingela Nilsson Remahl, Neurologisektionens styrelse, ingela.nilsson-remahl@karolinska.se.

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens vetenskapliga organisation och arbetar för en klokare vård för dagens och morgondagens patienter. Vi är en politiskt och fackligt obunden ideell förening med cirka 16 500 medlemmar. Vi arrangerar konferenser, seminarier och debatter. Medicinska riksstämman har vi arrangerat varje år sedan 1943. Mer information hittar du på www.sls.se.