Thomas Nolin, Anestesi- och intensivvårdsläkare, Kristianstad, får årets Hippokratespris för etik i klinisk verksamhet

– ”Jag är hedrad och väldigt stolt över att få det här priset! Vi är många bakom denna utmärkelse i Intensivvårdssverige,” säger Thomas Nolin, överläkare vid Anestesi- och Intensivvårdskliniken på
Centralsjukhuset i Kristianstad.

– ”Intensivvård är en teknokratisk vårdmiljö. Cirka 20 procent av patienterna är icke kontaktbara vid ankomsten till intensivvårdsavdelningen. Mot denna något förenklade bakgrund känns det betydelsefullt att etikarbetet får denna positiva uppmärksamhet. Just patientens beslutsoförmåga och ställföreträdarskap före/under/efter intensivvård tror jag kommer att diskuteras mer i framtiden. Jag tar gärna tillfället i akt och bidrar till den diskussionen i en tisdagssammankomst och vid en föreläsning på Medicinska riksstämman,” fortsätter han.

Svenska Läkaresällskapet delar ut Hippokratespriset sedan 2003 till läkare ”som har en etisk
medvetenhet, är kliniskt verksam och aktiv i undervisning samt en förebild för kollegor, medarbetare och studenter”.
Årets prismotivering lyder: ”Thomas Nolin är ett föredöme i sitt arbete som narkosläkare. Han har undersökt de mest centrala existentiella problemen i intensivvården och bidragit till ett system för reflektion och dokumentation av livsavgörande vårdbeslut, som med utgångspunkt från hans egen avdelning kommit att bli nationella riktlinjer. Thomas Nolin har
därigenom avsevärt förbättrat den etiska medvetenheten i intensivvården som bygger på en tydlig respekt för den enskilde patienten, oaktat dennes förmåga att göra sin röst hörd.”

Priset, 10 000 kronor och Clarence Blomquist-medaljen i silver, överräcks vid Läkaresällskapets Årshögtid tisdagen den 29 oktober kl 18.00.

Mer information:
Ingemar Engström, ordförande Läkaresällskapets Etikdelegation, 070-553 91 35.

Foto: Kristianstadsbladet

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens vetenskapliga organisation och arbetar för en förbättrad hälso- och sjukvård för dagens och morgondagens patienter. Vi är en politiskt och fackligt obunden ideell förening med cirka 16 500 medlemmar. Vi arrangerar konferenser, seminarier och debatter. Medicinska riksstämman har vi arrangerat varje år sedan 1943. Mer information hittar du på www.sls.se.