SLE, Systemisk Lupus Erythematosus, är en kronisk reumatisk systemsjukdom som kännetecknas av inflammation/förstörelse och som kan drabba i stort sett alla organ i kroppen. Sjukdomsorsaken är okänd.

Unik donation till Svenska Läkaresällskapet och reumatisk forskning

Svenska Läkaresällskapet fick förra året en betydande donation till reumatisk forskning, när läkaren Ingegerd Johansson, Linköping, donerade omkring 15 miljoner kronor till forskning om SLE, Systemisk Lupus Erythematosus.

– Det är en unik donation som Svenska Läkaresällskapet har fått av Ingegerd Johansson, säger Mats Ulfendahl, ordförande i Svenska Läkaresällskapets Forskningsdelegation. Vi är mycket tacksamma över förtroendet vi fått, att förmedla pengarna vidare till bra forskning inom området SLE i enlighet med Ingegerd Johanssons önskan.

Ingegerd Johansson var överläkare och sektionschef i neuroradiologi i Linköping, och en uppskattad läkare och pedagog. Redan 1975–76 fick hon den reumatiska diagnosen SLE. Då var den genomsnittliga överlevnaden cirka fem år. Tack vare ett antal olika nya läkemedel som utvecklades i slutet av 70-talet levde Ingegerd Johansson 30 år med sjukdomen. Hon blev 67 år.

SLE har ofta befunnit sig i skuggan av andra större sjukdomsgrupper när det gäller forskningsanslag, trots att det just nu sker betydelsefulla forskningsgenombrott. Genom att kartlägga sjukdomens mekanismer hoppas forskarna få fram nya läkemedel.

– Vi har identifierat flera centrala gener som är kopplade till ökad sjukdomsrisk och allvarligare sjukdomsmanifestationer, men som också påvisar centrala sjukdomsmekanismer, säger Lars Rönnblom, koordinator för det svenska SLE-nätverket.

I dag råder ett stort behov av nya läkemedel för patienter med SLE. Många av dessa lider svårt och fortfarande dör en del unga patienter i sjukdomen.

– Flera av SLE-forskningens största anslag har hittills kommit från donationer från patienter och deras anhöriga, ofta från USA, säger Lars Rönnblom. De har varit grunden för min forskargrupps överlevnad. Det är väldigt generöst och jag blir berörd av det.

MER INFORMATION om FORSKNINGSANSLAGEN
Forskningsmedel ur fonden kan sökas av forskare inom området (och medlemmar i SLS) mellan den 15 mars och 15 april i form av projektanslag och nätverksstöd för SLE-forskning. Mer information finns på http://sls.se/Forskning--utbildning/Forskningsdelegationen--Prioriteringskommitten-/Ingegerd-Johansson/

BAKGRUND
Ingegerd Johansson donerade pengarna till Läkaresällskapet för att kunna bidra till forskningen kring den reumatiska sjukdomen SLE, som hon själv led av i 30 år. Donationen bygger på den unika samling föremål som Ingegerd Johansson skapade genom åren tack vare ett stort konst- och kulturintresse.

Samlingen såldes förra året via Stockholms Auktionsverk till förmån för forskning om sjukdomen. Bland föremålen fanns bland annat ett antal målningar av Lars Lerin och en unik samling smyckekonst som Ingegerd skapat tillsammans med två guldsmeder i Linköping. Flera av smyckena köptes in av Nationalmuseum.

– Ingegerd var kulturintresserad, en estet och hade väldigt god smak. Därför blir det en betydande donation som Läkaresällskapet får av Ingegerd. För henne var det viktigt att bidra till forskningen kring den här sjukdomen, säger Görel Petersson, en av Ingegerd Johanssons äldsta vänner. Ingegerd hade en underbar humor och en obändig livsvilja. Under alla dessa år hörde jag henne aldrig klaga. Hon var en trofast vän som uppmuntrade andra, trots sin tärande sjukdom.

KÄLLA: SLS Aktuellt nr 2/2016