Vårdens framtid i fokus på Medicinska riksstämman

Vårdens framtid i fokus på Medicinska riksstämman

DN-journalisten Maciej Zarembas artikelserie satte New Public Management på var mans läppar och ett Läkarupprop startades. Under torsdagseftermiddagen på Medicinska riksstämman diskuteras NPM. Hur blev det så här och vad gör vi nu? Hur påverkar NPM vårdetiken och läkarrollen?

Hur står det till med vården?
– angelägen eftermiddag om New Public Management på Medicinska riksstämman

Maciej Zarembas artikelserie i Dagens Nyheter om den olönsamma patienten satte fart på debatten om vad New Public Management innebär för sjukvården. Konsekvenserna av de senaste 30 årens omstruktureringar i denna anda lyftes fram och det blev tydligt hur vården idag alltmer kommit att präglas av ett marknadstänkande där traditionella, professionella värden fått stå tillbaka. Läkarens bedömning av patientens behov styr i mindre utsträckning vården när ersättning kopplas till specifika vårdåtgärder. Läkaruppropet har hittills samlat över 9 000 underskrifter från mestadels läkare, som är oroliga över utvecklingen och systemets konsekvenser.

– Maciej Zarembras artiklar framför en systemkritik som professionen själv inte förmått. Det som tidigare uppfattats som enskilda problem inom hälso- och sjukvården blev plötsligt delar av en komplex men begriplig helhet. Kritiken mot NPM sammanfaller med kritiken av sjukvården i stort och det finns mycket att reda ut här. Som patienternas företrädare måste vi driva den här diskussionen vidare. Oavsett organisationsform och ersättningssystem så måste förutsättningarna för kontinuerliga vårdrelationer där läkaren tillåts möta sin patient, se hennes behov och utifrån medicinska och humanetiska utgångspunkter driva utredning och behandling, säkerställas, säger Karl Sallin, moderator för en av sessionerna om NPM.

Men hur växte New Public Management fram? Och vad ska man göra för att komma tillrätta med situationen? En hel eftermiddag under Medicinska riksstämman pågår symposier och debatter om det angelägna ämnet, där man från olika perspektiv belyser innebörden och konsekvenserna av NPM. Förutom Maciej Zaremba deltar läkare, statsvetare, organisationsforskare och företrädare för Läkaruppropet.

– Vi behöver föra en diskussion om hur vi vill ha det i stället och vad vi behöver göra för att nå dit. Min uppfattning är att inflytandet över basala beslut inom vården flyttats alltmer från den enskilde läkaren som ser sin patient och hennes behov till ett anonymt sjukvårdssystem som inte förmår tillgodose komplexa, medicinska och allmänmänskliga behov. Systemansvar till priset av minskat individuellt ansvar tror jag är negativt, säger Karl Sallin.

Helen Bevan, Chief Transformation Officer från engelska NHS, har under de senaste 20 åren arbetat med förändring av sjukvården och inleder eftermiddagen med en föreläsning om de senaste rönen inom förändringsarbete. Hur ska man kunna skapa förutsättningar för att framgångsrikt ändra situationen inom vården?

Eftermiddagen avslutas med en kombinerad frågestund och paneldebatt. Hur ska vi förändra sjukvården så att vi får en vård behovsinriktad vård på lika villkor för alla?
Deltar gör bland andra Maciej Zaremba, journalist Dagens Nyheter, Karl Sallin och Göran Dahlgren, båda från Svenska Läkaresällskapets nämnd och delegation för medicinsk etik, Thomas Flodin, Läkarförbundets etik- och ansvarsråd, Märit Halmin, Läkaruppropet och Karin Träff Nordström, SFAM.

Torsdag 5 december: New Public Management under Medicinska riksstämman

13.30-14-15 Sal A 4, Leading Transformational Change
Medverkande: Helen Bevan, Tranformational Officer NHS.

14.30-15.30 Sal A 2 Block 1 New Public Management – varför blev det så här och vad gör vi nu?
Medverkande: Karl Sallin, Svenska Läkaresällskapets nämnd och delegation för medicinsk etik, Maciej Zaremba, Dagens Nyheter, Shirin Ahlbäck Öberg, statsvetare, Mats Tylstrup, organisationsforskare, Märit Halmin ”Läkaruppropet”.

15.45-16.45 Sal A2 Block 2: Hur påverkar New Public Management vårdetiken och läkarrollen?
Medverkande: Göran Dahlgren, Gästprofessor University of Liverpool, Karin Träff Nordström, SFAM, Bengt Järhult, Distriktsläkare, Jan Halldin, Socialmedicin, Ingemar Engström, Svenska Läkaresällskapets delegation för medicinsk etik, Thomas Flodin, Läkarförbundets etik- och ansvarsråd, Maciej Zaremba, Dagens Nyheter.

17.00-18.00 Sal A2 Block 3: Paneldebatt om New Public Management och framtiden
Medverkande: Karl Sallin, Svenska Läkaresällskapets nämnd och delegation för medicinsk etik, Göran Dahlgren, Gästprofessor University of Liverpool, Maciej Zaremba, Dagens Nyheter, Shirin Ahlbäck Öberg, statsvetare, Mats Tylstrup, organisationsforskare, Märit Halmin ”Läkaruppropet”, Karin Träff Nordström, SFAM, Bengt Järhult, Distriktsläkare, Jan Halldin, Socialmedicin, Ingemar Engström, Svenska Läkaresällskapets delegation för medicinsk etik, Thomas Flodin, Läkarförbundets etik- och ansvarsråd.

Mer läsning:

Så här pressackrediterar du dig
Nytt för i år: pressackreditera dig för Medicinska riksstämman genom att registrera dig på

I formuläret fyller du i att du är är från press/media. Tag med presslegitimation eller ackrediteringsbrev från din uppdragsgivare. Hör gärna av dig om du har frågor om ackreditering eller vill veta mer om programmet till Tove Smeds på 0720-46 91 43 eller på tove.smeds@inpress.com