Valdemar Erling, Kungälv, får Läkaresällskapets etikpris för sitt nyskapande arbete om sjukhusronden

Valdemar Erling, överläkare vid Medicinkliniken, Kungälvs sjukhus, får Läkaresällskapets etikpris, Hippokratespriset, 2015 för sitt gedigna och uppskattade arbete med både strukturell, och vardagsnära etik. "Valdemar Erling har varit drivande i att patientcentrerad vård lyfts till en ny nivå i och med införandet av ett nytt rondsystem vid Kungälvs medicinklinik, som innebär att patienten möter hela vårdteamet i ett enskilt rum" lyder en del av motiveringen.

– Det är mycket hedrande att få Läkaresällskapets etikpris, jag är hemskt glad för detta, säger Valdemar Erling, när han får beskedet. Att ni väljer att lyfta ett arbete som utgår från en vardagsetik som bottnar i en dialog med patienten och villkoren för denna, betyder oerhört mycket. Det förtydligar den etiska grunden i vårt arbete och Hippokratespriset bidrar till att lyfta fram ronden som en etisk handling.

– Genom det nya rondsystemet har man vid Medicinkliniken i Kungälv arbetat aktivt med grundläggande vardagsetiska frågeställningar som sekretess, integritet och delaktighet, säger Ingemar Engström, ordförande i Svenska Läkaresällskapets delegation för medicinsk etik och ledamot av Läkaresällskapets nämnd (styrelse) som är de som utser pristagaren.

– Valdemar Erling är aktiv i undervisning och anordnar regelbundet seminarier med anknytning till medicinsk etik, säger Ingemar Engström.

Det nya rondsystemet passar inte all verksamhet inom slutenvården men innebär ändå ett nytt sätt att tänka som även har fått spridning såväl nationellt som internationellt. Valdemar entusiasmerar till medicinetiska diskussioner vid kliniken och belyser medicinetiska frågeställningar med både patienter och personal i det vardagskliniska arbetet; kort sagt är han är en god förebild i det praktiska etikarbetet, avslutar Ingemar Engström.

Svenska Läkaresällskapet delar ut Hippokratespriset sedan 2003 för att stimulera till etisk diskussion och reflektion i det kliniska arbetet i vårdens vardag. Priset går vartannat år till en kvinna, vartannat år till en man. Det delas i år ut den 17 november vid Läkaresällskapets Årshögtid.

Mer information om ett nytt sätt att ronda
Valdemar Erling, 0708-12 12 50

Foto: Kristin Lidell