Nu ska landets bästa äggavdelning koras

Nu ska landets bästa äggavdelning koras

Nu ska äggen i butik äntligen få den status och uppmärksamhet de förtjänar. För första gången kommer landets bästa äggavdelning att utses under det årliga eventet Dagligvarugalan.

Dagligvarugalan är ett årligt återkommande och uppskattat event för aktörer inom dagligvaruhandeln. I år har tävlingen utökats med en ny kategori: ”Årets äggavdelning”. Initiativet kommer från branschorganisationen Svenska Ägg, med förhoppningen att avdelningen som rymmer världens smartaste livsmedel och kökets viktigaste råvara ska få en mer framträdande plats i butiken.

"Många fördelar att uppmärksamma"

Äggavdelningen uppfattas i många butiker som ganska anonym, till och med lite bortglömd och oinspirerande. Det vill Svenska Ägg ändra på.

- Vi hoppas att livsmedelskedjorna ska lyfta fram och visa upp äggavdelningen lite mer för att inspirera kunderna, det finns ju så många fördelar att uppmärksamma, säger Svenska Äggs verksamhetsledare Marie Lönneskog Hogstadius.

Inte minst i ekonomiskt tuffa tider är ägget ett utmärkt och prisvärt animaliskt protein. Ägget är lätt variera och kombinera med andra livsmedel, det kan tillagas och ätas vid dygnets alla måltider. Ägget innehåller dessutom alla näringsämnen som kroppen behöver, förutom C-vitamin.

- De hållbara och prisvärda svenska äggen med alla dess mervärden är helt enkelt för bra för att inte lyftas fram i rampljuset, säger Marie Lönneskog Hogstadius.

En av tjugo kategorier

Dagligvarugalan, som arrangerats av Fri Köpenskap sedan 2008, har vuxit de senaste åren och därför utökats med tre regionfinaler. Förutom den stora galakvällen i Stockholms stadshus i november hålls eftermiddagsevent, Dagligvarudagarna, i Malmö (Svealand), Örebro (Götaland) och Umeå (Norrland).

Totalt finns 20 olika kategorier för butikerna att tävla i. Vinnaren av Årets äggavdelning kommer att koras i Örebro 17 september. Juryn består av Marie Lönneskog Hogstadius, Svenska Ägg, Piere Nordin, Valio, Martin Moström, Retail House och Jan Ahmadi från Fri Köpenskap.

Kriterier:
    ”Med nytänkande och stort engagemang arbetar butiken målinriktat för att öka butikens försäljning av ägg. Genom ett tydligt fokus på äggets mervärden, inspirerar och utbildar butiken sina kunder att öka sin konsumtion av världens smartaste livsmedel – ägget.”

Exempel på aktiviteter som butiken kan/bör genomföra:

• Engagera och utbilda mejeri- och färskvaruansvarig
    • Nytänkande i sortiment, exponering, inredning och kategorisering
    • Utbilda konsumenten i ägget hälsofördelar
    • Inspirera och informera om ägget som kökets viktigaste råvara
    • Locka shoppern (kunden) till merköp

Nominera din favoritbutik!
    Sista dagen för nominering är 31 maj, 2024. På dagligvarugalan.se kan du läsa mer om hur du gör för att nominera en butik som du tycker är värd utmärkelsen ”Årets äggavdelning”.

Nominera här! - Dagligvarugalan 2024
    Mer info om Dagligvarugalan 2024