Annas brev - God Jul och Gott Nytt År!

Annas brev - God Jul och Gott Nytt År!

Det är nära nu.
Nära de tända ljusen.
Nära den goda maten.
Nära den sköna ledigheten.
Hoppas ni alla får ta del av det.

Vi går mot en tuff tid just nu. Det vet vi. Det är inflation och stigande priser på allt från el till livsmedel. Att vi då ändå kan se en ökning av våra licenser jämfört mot föregående år är något som jag är stolt över. Det arbete som bedrivs i föreningar och av arrangörer som skapar möjligheten för våra licenstagare att utöva sin sport och gör det så bra så att fler vill komma tillbaka är verkligen ett glädjande avslut på det här året.

Är nästan just hemkommen efter sex dagar i Bologna med årets avslutning med FIA. Det var årsmöte, styrelsemöte, strategimöte, forum och workshops under hela veckan för att sen avslutas med den stora prisutdelningsgalan. Närmare 170 länder fanns representerade och över tusen gäster. Från Sverige var vi på plats både från sport och mobility under dessa dagar som var mycket givande med nya kontakter inom bilsportvärlden samt fortsatta dialoger inom gemensamma projekt. Dessutom. Kul att vi på plats kunde hedra flera svenska internationella framgångar. Grymt!

Grymt var även helgen med Bilsportkonferensen. Vår numera återkommande samlingsplats på hösten. Första gången var förra året. Och så nu igen. En gång ingen gång, två gånger en vana. En hel del hann ventileras på alla planerade möten och spontana träffpunkter som fanns under helgen. Vi har fått fin feedback och beröm för konferensen, men även en del bra utvecklingsmöjligheter till nästa gång vi ska ses under dessa former. Det tackar vi för.

Det är nu knappa sju veckor kvar till Rally Sweden körs med Umeå som centralort. Arbetet rullar på i maxfart. Avtal är skrivna med markägare. Samtliga sträckor är satta, kylan finns där och snön fortsätter att falla för bästa förutsättningar. Att ta över driften av ett bolag som vi nu gjort är ett stort åtagande och något som kräver mycket av många för att få på plats. Men också otroligt spännande att se hur Rally Sweden nu sakta växer och tar nya kliv framåt.
Ni som kan. Missa inte att komma till Umeå för att uppleva Rallyt och festen 9-12 februari.

Jag är en person som gillar listor. Det är så jag fungerar och det är så jag håller koll på… ja, livet i stort. Så jag vill gärna avsluta året med en topp 5-lista.

1, Leverans av vad vi sagt att vi ska göra.
Förr året vid den här tiden lovades att vi skulle ha en ny organisation på plats, vi skulle jobba med nej till näthat, vi skulle kommunicera bättre, vi skulle byta hemsideplattform, vi skulle arbeta mer med svensk bilsport TV för att komma ut till fler, vi skulle arbeta mer med egna rättigheter och kommersialisering, Folkrace app skulle byggas och Återstartsracet i Folkrace tillsammans med E-sportvagnen skulle turnera i Sverige för att återstarta sporten. Kort sagt. Det var en hel del vi lovade.
Blickar jag nu tillbaka så ser jag att vi gjort just precis det och mycket mer och det gör mig väldigt glad. Resultatet visar sig i de många antalet tävlingar, nya organisationen på plats, många licensierade, stor publik och abonnenter på svenskbilsporttv.se, ny hemsida och med Rally Sweden som en ny kommersiell rättighet.

2, Framgångar. Nationella och internationella framgångar.
Naturligtvis har vi framgångar med segrare i våra nationella mästerskap, men det jag vill lyfta fram är den spänning och det engagemang som finns i sporterna. Fascinationen av att PG-Andersson visar att gammal är äldst och vinner ännu ett SM i rally. Eller som i rallycrossen se en blivande utmanare till seniorerna i Oskar Hellström som körde hem guldet i JSM. Eller Lina Andersson, juniormästaren i Dragracing som avgjorde i sista tävlingen. Det är bara ett litet axplock av alla som presterat på hemmaplan. Och glädjande ser det redan spännande ut i flera grenar inför 2023.
Och internationellt kan vi som land verkligen lyfta på den imaginära hatten och gemensamt klappa åt framgångarna. Marcus Ericssons seger i Indy 500. Hjärtklappningen där sista varven. Johan Kristoffersson. Femte! VM-guldet i rallycross. Jag har inte googlat, men för den om vill göra det så är det inte många svenska idrottare som har fem VM-guld i sin karriär. Och i Kartingen där Viktor Gustafsson besegrade den regerande världsmästaren och klubbkamraten Noah Milell efter en jätterysare i VM-finalen på klassiska Le Mans i Frankrike.

Det var bara några av alla de framgångar vi haft internationellt. Svensk Bilsport. Stäck på oss. Vi är riktigt bra där ute i världen.

3, Arbetet som görs kring hållbarhet inom Svensk Bilsport.
Inom Biologiskt mångfald och hållbarhet är vi världsledande inom bilsporten. Vi har stora team och serier som driver på utvecklingen kring elektrifiering med PWR Racing och Lestrup i STCC som kommer köra elektrifierat nästa år. Det arbetas även hårt på att hitta mer kostnadseffektiva lösningar för fossilfritt bränsle. Hållbarhet, gäller även inom miljö och det arbete som görs där. Dels kring biologisk mångfald, med den forskningsrapport som blir klar i dagarna, men även det arbete som bedrivs för att hjälpa föreningar ute i landet där myndigheter fattat fel beslut i brist på kompetens i miljöfrågor.

4, Strategi 2030. Det otroligt viktiga arbete som har gjorts under 2022, som ska sätta den strategiska plattformen framåt. Strategi kan kännas svårt, tungt och abstrakt, men det är just det som ger oss en gemensam väg framåt så att vi går åt samma håll. Allt från hur vi bemöter och behandlar varandra i vårt värdegrundsarbete till hur sporten ska utövas, vem vi finns till för, mm. Strategiarbetet har det arbetats med under året där hela bilsporten varit inbjuden att delta, och det börjar bli dags för remissrundor samt att vi i vår presenterar, den framtida strategin för Svensk Bilsport 2030.

5, Ekonomi Avslutningsvis känns det riktigt bra att krypa in i julvärmen med vetskapen om att Svensk Bilsport gör ett väldigt positivt resultat 2022 och även Rally Sweden 2022.
Ett resultat som vi nu ska återinvestera i vår bilsport, för medlemmar, utövare och den stora publik som finns som vi vet älskar bilsporten.

Önskar er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

Hälsningar
Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare.

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2021 firade förbundet 85-år och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).