Annas brev – sport är så mycket mer än sport

Annas brev – sport är så mycket mer än sport

Säsong, semester och sommar.
Ledighetens tid drar in över landet.
Kalendrarna ekar tomma och förhoppningarna glittrar i skuggan i ett avstannat Sverige.

Själv mixar jag allt det med lite bilsport också, senast nu i helgen på VM-rallycrossen i Höljes. Men innan ytterligare väntande sommarledighet för min del, kommer här lite spontana nedslag från tiden sedan senaste brevet.

Vi är helt klart inne i en hektisk period nu med mängder av tävlingar, både bredd och mästerskap under tiden som många är på väg in i semestertider.

Så även Svensk Bilsports kontor. Det gör att det behövs lite planering för den som tänker ta ut sin licens eller liknade. Svensk Bilsports centralorganisation är liten och vi, som många andra, kommer att ha begränsad tillgänglighet på kontoret under vissa veckor.
Kontoret är inte stängt, men saker kan ta längre tid och det kan ställa till det om det är kort tid till race.

Idrott och politik hör inte ihop brukar det sägas. Men jag tror vi är många som känner att det inte längre gäller. Snarare tvärt om tänker jag. Jag hör det av mina generalsekreterarkollegor på andra idrottsförbund och jag ser det på nära håll hur vi inom bilsporten återkommande har avgörande frågor på vår agenda som berör myndigheter och politiken. Ett positivt exempel är det hållbarhetsarbete som vi arbetar med där Riksdagsledamoten Marléne Lund Kopparklint gästade Gelleråsens Motorbana för att se och ta del av de frågor som är kopplade till motorbanor. Allt från hur motorbanan kan verka som en plattform för grön teknikutveckling och hur den främjar biologisk mångfald till den sociala nyttan samt ljud/bullerfrågan.

Läs mer om det här.

Gällande myndigheter. Skyltfrågan kring arrangemang på vägar har under året varit en stor fråga för oss och delar av Idrottssverige. Här har verkligen samarbetet med Riksidrottsförbundet varit en styrka i dialogerna med myndigheten att påvisa den faktiska innebörden av beslutet, att arrangörerna ej ska belastas för enskild väg samt att de kostnader som gäller anslutning till statlig väg står Trafikverket för.

För att återkoppla till samtalen med mina generalsekreterarkollegor så är vi eniga i våra dialoger om att idrotten måste ta för sig mer, gemensamt. Den kraft och den betydelse för samhället som idrotten i stort har, både för främjandet av fysisk kroppslig hälsa samt inkludering för ett hållbarare samhälle, måste vi bli bättre på att använda oss av. Idrotten är som jag sagt för, hårt ansatt från flera håll.

Samma frågor stod på agendan när internationella bilsportförbundets, FIA:s CEO, Natalie Robyn och jag gästade EU:s huvudkontor i Bryssel för att prata om just de utmaningar som EU ser inom hälsa, hållbarhet, inkludering, ungas hälsa samt mobbning på sociala medier och hur vi inom bilsporten internationellt arbetar med dessa. Frågor som sen även lyftes när FIA höll sin Europa-Sportkonferens i Cordoba i Spanien direkt efteråt.

Almedalsveckan. Denna vecka som så länge varit mer än en chans för politiker att lyfta sina budskap. Sedan många år har det varit en form av mötesplats för beslutsfattare och länge har vi pratat om att vara representerade där. Så blev det i år. Under några dagar av veckan var jag på plats för att sitta i paneldebatter och medverka som gäst vid olika seminarier som handlade om miljöfrågor, fördomar inom bilsportens påverkan på miljö, teknikutveckling och Rally Sweden.

Så, jag vill nog ändå påstå att idrott och politik sitter samman.

Äntligen har Svensk Bilsports Utbildningsplattform öppnat upp. Det är en plattform där utbildningarna för licenser kommer kunna tas online. Först ut är grundutbildningen till Funktionärslicens som kommer finnas att gå digitalt till samtliga sportgrenar. Den här plattformen har varit efterfrågade länge och nu är de första delarna på plats. Därefter kommer utbildningarna att byggas på allt eftersom.

Därtill är det full fart på verksamheten ute i landet med alla tävlingar. Folkracefestivalerna närmar sig, det är tävlingar inom nästa alla sportgrenar runt om i landet. SM i Drifting är körd och Karting-SM står för dörren och nyligen genomfördes SM-veckan med rallysprint och Radiostyrd bilsport. VM-tävlingen i Höljes har körts och senare i sommar jubilerar Västkustloppet med 70 år för att bara nämna en liten del av all bilsport som genomförs under sommaren.
Jag hoppas ni hinner ut och njuta av en del av den.

Till nästa gång, ha en underbar sommar.

Hälsningar
Anna Nordkvist
Svensk Bilsports Generalsekreterare

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2021 firade förbundet 85-år och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).