Framåtanda i Coronamotvind – Annas brev

Framåtanda i Coronamotvind – Annas brev

Tillbaka. Efter lite härliga lovdagar över jul och nyår med för mig skön skidåkning i Sälenfjällen är vi nu tillbaka.

Vi har ett nytt spännande bilsportår framför oss. Ett år där bilsporten bryter ny mark inom miljösatsningen när både Rally-VM och Rallycross-VM kommer med nya bilar till årets säsong. Rally med hybrider och rallycrossens högsta klass går över till helt el-drivna bilar. Ska bli intressant att följa. Även vi på Svensk Bilsport tar ett större grepp om miljö- och hållbarhetsområdet då vår miljöansvarige, Mikael Norén från årsskiftet tillsätts som projektledare för arbetet med fossilfritt. Mer om den nya organisationen längre fram i brevet.

2021 är lagt till handlingarna. Och även om det var ett år präglat av pandemin så kan jag bara konstatera att vi inom bilsporten gjorde ett bra år. Fint arrangerade tävlingar, internationella framgångar och väldigt bra ekonomi i förbundet samt även tre nya partneravtal. Men framför allt pekade 2021 ut en positiv riktning i arbetet med samarbetspartners där vi verkligen vuxit. På fyra år har vi vuxit med 500! procent i intäkter från partners jämfört med perioden mellan åren 2012-2018. Det samtidigt som de två senaste åren befunnits sig i en pandemi. Jag måste säga att jag är riktigt stolt över vad marknad- och försäljningsteamet på Svensk Bilsport lyckats med. Och jag både tror, hoppas och vet att det kommer lite mer. Så kul och viktigt för oss att hitta fler intäktskällor för att kunna bli ännu bättre för våra medlemmar.

Under andra veckan av året genomfördes det första mötet för mig i min roll i internationella förbundet som vice President med ansvar för Europa. Ett intressant och givande första uppstartsmöte. Ska bli kul att se vad arbetet här kommer leda till för utvecklingen av bilsporten.

Men fortsatt är det lite som att livet bara pågår medan vi väntar på att det ska börja. Ännu en gång får vi vänta lite med att träffas med galakläderna på. Bilsportgalan som skulle genomförts 22 januari är framflyttat. Vi arbetar för att kunna genomföra den i mitten av mars om restriktionerna tillåter det. För oss i bilsporten som bedriver vår verksamhet utomhus ser vi inte att några stora åtgärder behöver göras just nu för tävlingar och träningar, mer än att följa de allmänna råden som Folkhälsomyndigheten fortsatt belyser för att minska smittspridningen.

Äntligen har vi vår nya organisation på plats. Det här är något jag arbetat för nästan sedan jag tillträdde min tjänst. Att vi som förbund ska ha centralt anställda personer som arbetar närmare våra sportgrenar och de utskott som finns. Nu. Äntligen är vi där och det känns jättebra. Vi kommer från årsskiftet ha tre avdelningar. Marknad och försäljning där även landslaget ingår. Teknik, säkerhet och miljö samt avdelningen Tävling och förening där även licens och utbildning ingår. Utöver det blir det en stabsfunktion med IT och kommunikation.

Det är inga stora förändringar, men vi formerar oss lite mer verksamhetsnära i de nya avdelningarna där Pär Karlsson blir chef för avdelningen Teknik, säkerhet och miljö, Kurre Jönsson för avdelningen Tävling och förening. Jörgen Ekwall blir chef för Marknad och försäljning och kommer även bli ett mer operativt stöd till mig och Generalsekreterarrollen. IT med digitaliseringen och kommunikation flyttas till en stabsfunktion och rapporterar direkt till mig som Generalsekreterare, liksom Ekonomi. Detta gör vi då dessa två områden är bland annat fokusområden styrelsen fastställt inför kommande verksamhetsår. Ledningsgruppen består av personal från avdelningarna Teknik/säkerhet, Tävling/förening Marknad samt kommunikation.

Med den nya organisationen och de nyanställda kommer vi bli mer tillgängliga för våra medlemmar. Vi kommer fortsätta mer intensivt med det vi påbörjat under senaste året, att styra frågan dit där den hör hemma. Rätt funktioner ska hantera rätt typ av frågor. Vi har dessutom nya delegationer på plats som förenklar för idrotten, tydliga ansvarsområden och roller med fokus på att bli verksamhetsstyrda i stället för en administrativ enhet.

Mikael Norén, Miljöansvarig, blir, som jag nämnt tidigare, även projektledare för Fossilfri Bilsport på avdelningen Teknik, säkerhet och miljö. En avdelning som kommer förstärkas ytterligare med en ny person när Janina Strömqvist slutar till våren. Rekryteringen till de fyra sportgenskoordinatorerna är nu avslutat och samtliga fyra tjänster är tillsatta. Dessa är Niklas Falk, Lars Jonsson, Christer Jönsson och Magnus Krokström.

Rollen som sportgrenskoordinator är till för att kunna hjälpa och stötta i vardagen för våra medlemmar och utskott samt driva utveckling i sporten. Men även att vara en länk in till den centrala verksamheten med övriga avdelningar som snurrar alla dagar i veckan och hitta synergieffekter mellan våra sportgrenar. De kommer kunna agera projektledare inom olika projekt som kan finnas inom sportgrenarna. Målet med dessa roller är att det centrala arbetet som bedrivs ska komma än mer närmare verksamheten och det kommer vi göra med de nya sportgrenskoordinatorerna. Vi sätter inte den här nya organisationen på en dag, men redan nu efter bara några veckor ser jag effekter. Det kommer bli riktigt bra.

Till nästa gång, Flat Out!

Hälsningar
Anna Nordkvist
Svensk Bilsports Generalsekreterare

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2011 firade förbundet 75-års jubileum, och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).