Idrotten mot världen – Annas brev

Idrotten mot världen – Annas brev

November rain.
Står igen på perrongen i Karlstad och väntar på ett tåg mot huvudstaden.
Det regnar.
Därför kommer jag att tänka på Guns N´ Roses låt.
För några veckor sedan befann jag mig i 27 gradig värme.
Nu längtar jag till ett Umeå i snö.

Det har hänt en hel del att berätta om sedan senaste brevet kom ut. Det hinner ju göra det när utgivningstakten den här gången haltat lite.

Men först.

NÄTHAT KAN ALDRIG ACCEPTERAS

Just nu pågår ett juridiskt ärende där en funktionär inom F1 har blivit mordhotad. Dagligen förekommer hot och trakasserier i sociala medier.
Det ska aldrig bli något vi får lära oss att leva med.
Det är helt fel och går totalt emot det vi vill eftersträva inom idrotten.
Ändå är det precis det som sker.
Även inom den svenska bilsporten.
Det här är något vi inte kan acceptera!

Den psykiska ohälsan ökar, inte minst bland barn och unga. Politiker, ideella och tjänstepersoner hoppar av sina uppdrag på grund av hot, trakasserier, felaktiga påståenden och rena lögner som sprids för skribentens egen vinning.
Därmed utgör näthatet ett direkt demokratihot.
Bara för att vi i Sverige har yttrandefrihet betyder det inte att det är okej att hota, trakassera, komma med felaktiga påståenden och rena lögner.
Hatet finns överallt, i alla samhällsskikt, alla yrken, könsidentiteter och åldrar.
Det är allvar, det vet vi och det räcker nu. Tillsammans måste vi hjälpas åt!

Personligen upplever jag fortsatt att tonen på sociala medier ibland är skrämmande och kränkande. Ideella och tjänstepersoner blir påhoppade med osanningar, felaktiga påståenden och helt påhittade ”fakta”. Ofta från personer som säger sig älska motorsporten.
Är ändå behovet för dessa personer så stort att få synas och göra sig hörd att de kan tänka sig att skriva vad som helst?
Tar det verkligen deras så älskade bilsport framåt?

Tycker verkligen det är beklagligt att det är tillåtet att kasta ur sig vadsomhelst utan eftertanke eller faktakontroll och utan en tanke på hur det påverkar dem som försöker göra sitt bästa varje dag?

Tyvärr står vi där är nu. Nu när dessa personer som hellre vill riva än bygga utvecklingen av bilsporten beter sig som de gör. Viktigt är att vi alla andra funderar på trovärdigheten i informationen som sprids av dessa personer samt att vi tillsammans säger ifrån.

Rally Sweden rullar på. Det fryser på och snön faller på vissa ställen. Organisationen är på plats med tre nya medarbetare. Stefan Djerf, Susanne Kottulinksy och Sandra Nyström. Stefan är bosatt i Lycksele med en ideell bakgrund i motorsporten och en yrkesbakgrund där han senast kommer från en central tjänst inom HM. Stefan smög i gång redan i oktober men är sedan nu i november på plats hundra procent. Susanne och Sandra likaså, hundra procent på plats och i full gång med arbetet.

Ett stort arbete med Rally Sweden är alla tillstånd och avtal, markägaravtal, rennäringsavtal, tillstånd från myndigheter etc, det är många som behöver involveras. En annan sak som slår mig nu när jag kommit innanför portarna på rallyt, är den ideella kraften, arbetet av alla föreningar och ideella. Jag vet att vi är helt chanslösa utan föreningslivet, men jag visste inte att Rally Sweden byggde så mycket på det. Innan evenemanget ens har genomförts kan jag bara uttrycka min tacksamhet för allt jobb från föreningar och de ideella urkrafterna.
Vilken härlig passion!

Jag måste säga att med det vi gör med förflyttningen av Rally Sweden in i förbundets regi, andra året i ny stad, organisationen som nu är på plats med blandningen av nya människor och de som varit med så länge, ja, det känns riktigt bra. Rally Sweden 2023 är verkligen i full fart på alla fronter!

Svensk Bilsport har även ingått i ett samarbete med KAK kring miljö- och hållbarhetsfrågor. Vi båda är medlemmar i FIA. Svensk Bilsport inom sport och KAK inom mobility. Inom FIA finns en uttalad ambition att öka samverkan mellan dess båda grenar sport och mobility. Detta samarbete mellan oss stämmer väl in i denna strategi. Tillsammans kan klubbarna öka förståelsen och intresset för det arbete som nu sker både kring hållbarare bilism och motorsport. Ett arbete för framtiden som alla parter vinner på. Mer om det arbetet finns att läsa här: https://www.sbf.se/Nyheter/SvenskBilsport/mobilitetochmotorsport-kakochsvenskbilsportstartarsamarbeteomhallbarhetsfragor/

Just nu pågår också arbetet tillsammans med Riksidrottsförbundet och flera andra förbund, så som cykel, orientering och ridsport att diskutera och få Trafikverket att förstå hur fel och kostsamt det kommer att slå om det förslag för tävling på statliga vägar går till beslut.

Förändringen innebar i det ursprungliga förslaget att samtliga vägmärken som är aktuella för ett arrangemang på statlig väg ska hanteras av Trafikverket och att kostnader för att genomföra åtgärder på vägarna ska belastas arrangören.

Alltså alla tävlingar. Allt från den lokala ridklubbens distriktstävling till ett SM-Rally eller ett VM i Orientering. Det nya arbetssättet från Trafikverket innebär i många fall ökade kostnader då skyltning sker med Trafikverkets lokala vägentreprenörer vilket blir en ekonomisk utmaning för många av våra arrangörer ute i landet, men också i andra idrotter.
Det här är en stor fråga för oss och flera stora förbund inom svensk idrott. Alla möten hittills har skett i positiv anda och förhoppningarna är goda om en tillfredsställande lösning. Men det är en belysning av att vi inom idrotten är ansatta för en kommersialisering och då inte bara av andra vanligtvis kommersiella aktörer som oftast tittar på själva sporten. Mer om det finns att läsa här: https://www.sbf.se/Nyheter/SvenskBilsport/nulageochradinfortavlingarpastatligavagar2023/

Vi ser en likartad problematik för i stort sett samma förbund inom Riksidrottsförbundet när det gäller tillgången till mark och vägar för våra tävlingar. Det blir svårare och mer kostsamt att arrangera tävling i skogar och på vägar. För bilsportens del pågår just nu samtal med ett par stora skogskoncerner för att få förståelse för vår sport och tillgång till vägar inom rimliga kostnadsgränser. För oss och flera av ovan nämnda förbund är de här frågorna lika viktiga som tillgången på gräsplaner eller is-hallar är.

Inom Svensk Bilsport har vi sedan något år nu, Mikael Norén anställd som Miljösamordnare och med Mikaels kompetens har vi kunnat stötta föreningar och fått rätt i juridiska processer där kommuner beslutat utan kunskap om rådande regelverk. Även här ser vi ett ökat behov att hjälpa föreningar där de mer eller mindre blir överkörda med beslut tagna på felaktiga grunder. Därtill arbetar Mikael med politisk påverkan för sporten genom att skriva motioner om bullernivåer mm. Ett jätteviktigt arbete.

Med dessa exempel vill jag belysa att mellan allt arbete som har med det faktiska utövandet och tävlandet att göra arbetar vi även hårt med de här mer övergripande och hotande frågorna för svensk idrott och här gör vi det så mycket vi kan tillsammans med andra förbund. För det är när vi gör det tillsammans inom svensk idrott som styrkan och kraften blir påtaglig i dessa samtal och förhandlingar.

Folkrace-appen närmar sig för att rullas ut. På den kommande Bilsportkonferensen kommer HiQ att presentera mer kring den. Det blir inte bara en app som behandlar budgivningen utan en app och en administrativ plattform för arrangören. Vi, med Christer Jönsson som projektledare från oss, arbetar med att få ett så brett verktyg som möjligt i det första släppet innan vi fortsätter utvecklingen av hela plattformen. Det här är ett digitalt kliv som jag tror otroligt mycket på och som kommer kunna förenkla för både arrangörer och utövare. Det ska bli mycket spännande att följa utvecklingen framåt för den här plattformen.

På tal om folkrace så kan jag bara konstatera att utvecklingen av de stora arrangemangen gått framåt i år. Men även att den satsning på Återstartracen som gjordes har fallit väl ut trots att några tävlingar fick ställas in. Vi ser att det i alla sportgrenar i år funnits en väntan och det har för många blivit ett viloår. Men det har arrangerats och körts tävlingar. En del av dem har sänts på vår kanal Svenskbilsporttv.se som första året fått en bra start och som genererat plus. Ett överskott som kommer återinvesteras i bilsporten med bland annat nya produktioner kommande år.

Nu till helgen genomför vi Bilsportkonferensen där distrikt, utskott, kommittéer, arbetsgrupper, kontoret, styrelse och SGA.er kommer närvara. Vi blir över 270 personer som dagligen på olika sätt arbetar med Svensk Bilsport. Förra året var första gången vi hade denna konferens och det blev väldigt uppskattat och efterfrågat som en återkommande mötesplats.
Nu är det dags igen och jag ser verkligen fram mot en givande helg på Scandic Infra City.

Vi ses!

Hälsningar
Anna Nordkvist
Svensk Bilsports Generalsekreterare.

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2021 firade förbundet 85-år och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).