Nyhetsbrev 3 2018

Nyhetsbrev 3 2018

Svenska Bilsportförbundets licensförsäkring
Du har som licensierad i Svenska Bilsportförbundet en olycksfallsförsäkring i Folksam. Den ersätter till exempel läkekostnader, dina kläder, glasögon eller hjälm som du bar vid skadetillfället.
Nu har vi gjort det enklare för dig när du ska anmäla en skada. Du ringer själv till 0771- 950 950.
Se mer information på, www.svenskasportforsakringar.se/bilsport

Tävlingsansökan
Från den 1 oktober 2018 gäller att en ansökan om tävling/uppvisning på väg ska vara ansökt hos Länsstyrelsen senast 4 månader innan tävlingen/uppvisningen.

Med anledning av detta måste alla arrangörer av tävling/uppvisning på väg göra sin datumansökan i LoTS tidigare än nuvarande regler kräver.
Senast den 1 juni måste datumansökan vara gjord i LoTS för att ansökta datum ska hinna godkännas i tid innan arrangören måste göra ansökan till Länsstyrelsen.
Mer kompletta regler om tävlingsansökan kommer att publicerar i Gemensamma regler 2019.

Lars Pettersson ny förbundsordförande för bilsporten
När Svenska Bilsportförbundet höll sitt årliga förbundsmöte i mitten av april röstade möte fram Lars Pettersson som ny ordförande för förbundet. Lars Pettersson efterträder Kenneth Thorén som efter fyra år nu väljer att lämna posten.

Svenska Bilsportförbundets förbundsmöte som genomfördes under söndagen ute vid Arlanda orsakade inga större debatter. Till årets möte fanns inga motioner inlämnade, men mötet hade att ta beslut om två nya ledamoter och ny ordförande. Anna Elgtorp och Örjan Eriksson röstades in som ledamoter i styrelsen. De efterträder Elisabeth Eriksson och Lars Pettersson. Pettersson som från sin roll som ledamot i styrelsen nu kliver in som ny ordförande för förbundet.
- Det känns verklige roligt och spännande att rörelsen har valt mig till att leda Svensk Bilsport, det ska bli riktigt roligt, säger Svensk Bilsports nya ordförande.

Kenneth Thorén som nu efter fyra år som ordförande och totalt 14 år i bilsportens styrelse lämnar Svensk Bilsport gör det efter ett framgångsrikt år med fyra svenska världsmästare och mängder med internationella pallplaceringar.
- Det är alltid lite vemodigt att lämna något som betytt så mycket under så många år, men samtidigt känns det helt rätt. Vi har inom bilsporten haft ett fantastiskt år i år och jag tar med mig otroligt många fina minnen från de här åren i styrelsen, men nu är det dags för andra krafter att ta vid, säger tidigare ordförande Kenneth Thorén.

Lars Pettersson tar nu vid i ett förbund som under förbundsmöteshelgen talade mycket om framtiden och hur Svensk Bilsport ska möta den.

- Det finns flera frågor som vi står inför och det visade rörelsens representanter tydligt i de dialoger som vi haft under helgen. Men jag ser tre tydliga punkter som jag och styrelsen kommer ta med oss, det är hur vi ska organisera oss inom rörelsen, hur vi ska nå nya målgrupper och hur vi ska kunna hitta starkare kommersiella områden, men som sagt, vi har många fler frågor på agendan också. Så det här uppdraget känns verkligen spännande, säger Svensk Bilsports nya ordförande, Lars Pettersson.

Under Förbundsmötet delades det även ut en del utmärkelser. På plats fanns både Elisabeth Eriksson och Monica Möller. Eriksson som nu lämnar styrelsen efter tio år och hennes tidigare styrelsekollega Monica Möller med tolv år i styrelsen fick ta emot Kungliga Medaljen.

SBF stänger faxtjänsten
Svensk Bilsport har övergått till Telia som leverantör och i samband med det stänger nu förbundet sin faxtjänst.

Missa inte senaste Bilsportnytt

Varje måndag ser du det senaste från bilsporten i Svensk Bilsports egna webb-TV kanal, sbfplay.
Här hittar du Svensk Bilsports egen webb-TV kanal, https://sbfplay.solidtango.com/

Sommarerbjudande för privatlogi på Bosön
Unikt erbjudande för alla som tillhör idrottsförbund eller idrottsförening

Funderat på Stockholmsbesök och Gröna Lund i sommar? Bo ”hemma hos idrotten” till superpriser, kombinera med stans alla möjligheter och upplev det bästa av två världar!

Från Bosön tar det endast 20 min med bil till Stockholm city, 10 min med bil till skärgårdsbåtar som går till Djurgården, Gröna Lund, Skansen och vidare ut i skärgården. Buss går till Ropsten T-bana. Här finns smakfulla hotellrum, flerbäddsrum och hotellägenheter. Fri parkering och fritt Wifi. Under sommaren erbjuder vi lunch- och middagsbuffé eller enklare rätter till bra priser. Aktiviteter för alla!

Med fri entré till vår stora idrottshall med friidrott, gym och pool finns det alltid något kul att göra, även om det regnar. Träna, bada i havet och koppla av i vår sjöbastu efter en lång dag på stan!
Pris från 627 kr/natt Priseexemplet avser 2 vuxna i ett 4-bäddsrum i Ledaren efter nyttjat erbjudande - bo två nätter och få 30% rabatt. Erbjudandet gäller endast pivatlogi och är giltigt under perioden 4 juni-31 augusti 2018.

Boka på, +46 8 699 66 02 | welcome@boson.nu
eller boka online på www.boson.nu
Uppge bokningskod idrott18

Antidoping
Riksidrottsförbundet är Sveriges Nationella Antidopingorganisation. Det som i världsantidopingkoden benämns som NADO. De svenska dopingreglerna och antidopingarbetet styrs av de globala reglerna i ”The World Anti-Doping Code”

Målet med idrottsrörelsens antidopingarbete är att tillförsäkra alla idrottsutövare deras självklara rätt att delta och tävla i en idrott fri från doping. För att nå målet förs kampen mot doping med olika medel på alla nivåer inom idrotten. Det kräver aktiva insatser från SF, DF, SISU och idrottsföreningar.

Alla som är medlemmar i en idrottsförening omfattas av Riksidrottsförbundets (RF) stadgar och antidopingreglemente. Varje enskild idrottare är själv ansvarig att känna till och följa dopingreglerna som finns samlade här på RF:s sida.http://www.rf.se/Antidoping/

Nu
finns chansen att söka pengar för elitidrottsstipendium
Elitidrottsstipendiet ska möjliggöra för den aktiva att kunna kombinera elitidrott och studier efter gymnasiet. Stipendiet är på 50 000 kronor per stipendiat och delas ut till 75 stycken idrottare.

Sista ansökningsdagen är den 2 maj. Den aktive söker stipendiet själv här:

Mer information om ansökningskriterier finns här.

FIA-standardiserade säten återkallas
RECARO PRO RACER 1.0 AS.015-10 utgår från FIA standard 8862-2009, Technical List 40.
Tillverkaren återkallar sätet för att bytas ut, mer finns att läsa här.

Medlemsavgift 2018 till SBF
Medlemsavgiften för 2018 finns nu i klubbarnas varukorg i LoTS, förfallodag för att undvika förseningsavgift är den 1 juni 2018.

Observera att det är varukorgen i LoTS och inte den i Idrott Online.

Klubbarna ska inte lämna in någon årsrapport till SBF, istället har varje förening på sig till den 30 november att se över sina medlemsuppgifter etc. i Idrott Online.

SM-veckan vinter i Skellefteå en framgång för bilsporten
Med utmärkt vårvinterväder, en mångfald av idrotter, tillgänglighet och bra underhållning blev SM-veckan den folkfest som arrangörerna önskat sig i Skellefteå.

Totalt lockade tävlingarna mer än 130 000 besök. Och sett till antalet tävlande deltog 3 320, vilket kan jämföras med 2 925 under OS i Pyeonchang. Även SVT:s satsning ä av större kaliber än när de senast bevakade ett OS. Och veckan blev även en framgång för SVT enligt Ulf Nilsson som varit ansvarig projektledare under många år, framföralt bilsporten.
- Vi är väldigt nöjda. Bästa rally/rallycross-tävlingen hittills under SM-veckan, säger SVT:s projektledare Ulf Nilsson.

Sinnika Sjunnesson var under veckan den lokala arrangörens projektledare. Från staden Skellefteå.
- Det är helt fantastiskt. Ett skolboksexempel på att man blir starkare och kan göra större saker när det finns ett engagemang och samarbete, säger Sinnika Sjunnesson.

Det var ambitiösa planer som sattes upp inför SM-veckan. Med 27 sporter, innehållande totalt 129 grenar där medaljörer skulle koras, blev det inte bara den hittills största av sitt slag, utan även det största evenemanget som Skellefteå stått värd för.

Mycket möda lades på folkfesten. Det skulle byggas ett barnland på Vitberget, en eventyta för företag, en stor scen på torget för underhållning. SM-bakelse, SM-låt, till och med en SM-dans skulle koreografisättas, för att nämna några saker. Det vore omöjligt för en liten arrangörsgrupp att genomföra allt själv. Men redan tidigt bjöds privatpersoner, föreningar, gymnasieelever och näringsliv in för att bidra med idéer och samarbeten. Det innebar i sin tur många möjliga kockar och mycket som kunde gå snett, men allt slog väl in.
- Vi har hållit hög kvalitet och ambitionsnivå i alla led. Alla är nöjda och deltagarna är väldigt imponerade av arenorna och publikstödet. Att skidtävlingarna med dragplåster som Charlotte Kalla skulle locka mycket folk var väntat, men det har varit fullt överallt även på de mindre kända sporterna. Det är särskilt roligt, säger Sinnika Sjunnesson.

Arrangörerna hade räknat med 75 000 besök till tävlingarna. Det blev i själva verket 130 000 vilket fick till följd att de hop-on-hop-off-bussar som satts in för att gratis och smidigt ta besökare mellan områdena blev knökfulla.
- Det är nog den enda kritiken vi har fått – att det var för få bussar under den första dagen. Men vi löste det till dag två genom att Skellefteå buss nästan fördubblade turerna, säger Maria Rautio, evenemangsansvarig på Visit Skellefteå, som är glatt överraskad över det stora intresset för kollektivtrafiklösningen.
- Det är väldigt positivt och har till stor del bidragit till att trafiksituationen har fungerat så bra som den har gjort.
SM-veckan har vuxit och intresset från städer att arrangera är större än någonsin när flera destinationer insett värdet att ha en SM-vecka.
- Det finns givetvis ett stort värde i att Skellefteå får visa upp sig i samband med bra tävlingar och glada människor i strålande sol. Folk är stolta och engagerar sig i att sprida en fantastisk bild av Skellefteå. Men framför allt stärker det tillsammansskapet som råder här och som visar sig allt tydligare – här hjälps vi åt och skapar fantastiska arrangemang med gemensamma krafter och det är inte minst viktigt när vi ska locka fler stora evenemang till Skellefteå. Bättre marknadsföring kan vi inte få, säger Helena Renström, marknadschef, Skellefteå kommun.

Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).