Nyhetsbrev januari 2017

Nyhetsbrev januari 2017

Se bilsporten från SM-veckan live i SVT
Missa inte all bilsport som det bjuds på i SVT under februari. Först ut är SM-veckan den söndagen den 5 februari då både rally och rallycrossen avgör sina SM-tävlingar i Söderhamn. SVT sänder hela SM-veckan. Tiderna är,
Söndag 5 februari
SVT Play 08:10-14:45
SVT 12:40 – 14:45
Mer information på www.svt.se/sport
På Svensk Bilsports hemsida kan du läsa mer inför rallytävlingen här.
Och mer om rallycrossen här

Rekordmycket Rally Sweden i SVT

Nytt år, nya bilar, nya mästare ska koras. VM-serien i rally gästar åter Sverige och Värmland när Rally Sweden avgörs 9-12 februari. Och SVT sänder mer live från rallyt än någonsin. Är du inte på plats, bänka dig i soffan för en riktig rallyfest.
All information om tider hittar du här.

Nu öppnar Svensk Bilsports klädbutik på nätet

Nu är Svensk Bilsports klädbutik öppen för köp över Internet. Här finns det möjlighet att köpa kläder med Svensk Bilsports logotyp på och även med klubblogotypen.

Tillsammans med samarbetspartnern NEH finns nu ett rikligt utbud av olika kläder att välja på. Allt från sköna T-shirts till varma vinterjackor. Allt med Svensk Bilsports logotyp på. Men önskas det kan även den lokala föreningens logotyp placeras på plaggen. Utöver kläder finns det även väskor i olika storlekar och för olika ändamål.
- Till våren kommer utbudet växa ytterligare. Då kommer det gå att beställa profilmaterial i form av banderoller, flaggor och liknande produkter som kan hjälpa till att rama in ett event, säger Jörgen Ekwall, marknadsansvarig på Svensk Bilsport.
För den som är intresserad av att botanisera i klädbutiken, finns den på www.neh.com/sbfshop

Magisk kväll när Bilsportgalan firade ett framgångsrikt år

Sista helgen i januari firade Bilsportsverige sina nationella och internationella framgångar med en gala i Victoriahallen på Älvsjömässan. Över 800 gäster var på plats för att vara med på årets gala.

2016 var ett år av fina svenska framgångar inom bilsporten med världsmästare i både rallycross och radiostyrd bilsport samt flera fina internationella medaljer i många av sportgrenarna. Jonnie Lindberg upprepade sin bedrift från fjolåret och körde även i år hem guldet i den amerikanska dragracingserien NHRA Top Alcohol Funny Car.
Förutom etablerade förare tilldelades även flera yngre talanger stipendium från de fonder som förvaltas av Svensk Bilsport. Benjamin Thörnkvist, Linus Lundqvist, Theo Wernersson och Isac Blomqvist tilldelades stipendium från Ronnie Peterson Minnesfornd.
Robert Essebro Minnesfond delade ut sitt stipendium till Alfred Nilsson och Hampus Ericsson fick ta emot stipendium från Anecto Minnesfond.
Under kvällen bjöds det på magiska ögonblick, både med filmklipp från året som gått men även från scenen där trollkarlen Håkan Berg fick både en och två i publiken att fundera på vad de egentligen såg. Flera priser delades ut under kvällen. Några av dem var Årets Landslagsförare som tilldelades Magda Andersson. Kartingprofilen Leif Radne fick ta emot Bilsportens Hederspris och priset för Årets Bilsportare tilldelades Mattias Ekström.

Se ett sammandrag från galan här.

Kallelse till Förbundsmötet 2017.

Svenska Bilsportförbundets kallar till Förbundsmöte 2017. Förbundsmötet kommer att hållas söndagen den 2 April 2017. Platsen är Stockholm/Arlanda och Radisson Blu Arlanda Hotell.
Klockan 10.30 beräknas förbundsmötet starta.

Lyckat USA-läger ger landslagsarbetet fortsatt vind i seglen

Svenska Bilsportförbundet genomförde i början av januari det mest omfattande och omsorgsfullt planerade landslagslägret hittills i svensk motorsport, när stora delar av den blågula truppen besökte den amerikanska motormetropolen Charlotte.
Under sex fullspäckade och mycket produktiva dagar var landslaget i USA.
På programmet stod en lång rad aktiviteter. Charlottes läge i hjärtat av USA:s NASCAR-industri innebar att ett flertal intressanta studiebesök hanns med, bland annat hos de båda NASCAR Sprint Cup-mästarna Kyle Busch och Brad Keselowskis privata team. Dessutom fick landslagstruppen en unik rundvandring hos anrika Team Penske, ett av USA:s mest framgångsrika racingstall genom alla tider och regerande mästare i den ledande nationella formelbilsserien IndyCar.

Ytterligare historik avhandlades i respektingivande NASCAR Hall of Fame, beläget i centrala Charlotte, medan förre F1-föraren Scott Speeds nya inomhushall för radiostyrda bilar också gästades både en och två gånger.

Naturligtvis innehöll agendan också ett flertal fyspass, liksom ett tiotal timmar effektiv körträning i Legends, dragracing och karting. En stor och viktig resurs på plats i området var svenskägda rallycrossteamet OMSE, som bidragit storartat i planeringen av lägret och vars lokaler i Mooresville strax utanför Charlotte förstås besöktes vid ett flertal tillfällen.

Med på resan till USA fanns totalt 13 aktiva förare från fyra olika discipliner: rally, racing, karting och rallycross. Representanter från såväl senior- som juniorlandslagen inom de respektive grenarna var närvarande.
-Vi arbetar just nu hårt med att utveckla landslagsstrukturen i svensk bilsport, och det här lägret har varit ett stort, stort steg i rätt riktning, säger förbundskapten Magnus Lampert. Gensvaret från de aktiva har varit odelat positivt, och den agenda vi lyckats få ihop med ovärderlig hjälp av Andreas Eriksson och OMSE har givit oss en helt unik insyn i den amerikanska motorsportkulturen. Det allra viktigaste för oss är att våra aktiva får chansen att utvecklas på bästa tänkbara sätt inom ramarna för våra resurser, och där tror jag att den här typen av grenöverskridande utbyten är nyckeln. Vi har definitivt fått mersmak och förhoppningen är att kunna genomföra fler liknande läger framöver.

En av dem som var med på resan var racingstjärnan Felix Rosenqvist, 2015 års Europamästare i Formel 3 och för närvarande fyra totalt i elbilsmästerskapet Formel E.
- Jag tycker att det har varit ett väldigt bra läger, säger Rosenqvist. Det kan vara svårt att sätta ramarna för hur ett landslag ska fungera i en så pass individualiserad idrott som motorsport, men jag tror att det är precis sådana här saker som kan göra skillnad för oss. Det är väldigt sällan man får chansen att träffa andra förare, både i och utanför racing, på det här sättet och verkligen diskutera hur man kan förbättra sin körning. Det finns saker som vi racingförare kan lära oss av till exempel dem i rallycross och tvärt om, och sådana här läger gör det möjligt att komma åt den kunskapen.

En av kollegorna i racinglandslaget, GP2-föraren Gustav Malja, håller med i Rosenqvists analys.
- Det har varit ett fantastiskt välarrangerat och givande läger, säger Malja. Otroligt intressant, kul, och positivt på alla sätt. Det känns som att landslaget börjar hitta rätt formel för hur vi som förare faktiskt kan utvecklas tillsammans, när vi träffas som en enhet och utbyter erfarenheter med varandra. Det ger enormt mycket att diskutera olika körstilar och tekniker sinsemellan, och i USA fick vi riktigt mycket kvalitativ körning. En perfekt start på året!

Rallycross-chauffören Timmy Hansen lyfter också fram ytterligare en aspekt av den gemenskap som uppstår under en vecka tillsammans.
- Det är inspirerande att komma iväg på det här sättet och träffa människor som tänker som du själv och vet vad du går igenom, säger Hansen. Motorsport kan vara extremt mentalt påfrestande, och det hjälper verkligen att få ventilera sina tankar och idéer med andra i samma sits. När man dessutom bor som vi gjorde i USA, tillsammans i ett stort hus, blir det automatiskt en otroligt fin sammanhållning. Det skapar någon form av energi som man tar med sig in i sin egen säsong. Dessutom tycker jag att tidpunkten för det här lägret var väldigt väl vald under en period när vi annars i princip inte kan köra någonting alls hemma i Sverige.

Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes) eller EM (Dragracing i Tierp och Karting i Kristianstad ).