Nyhetsbrev juni - 2022

Nyhetsbrev juni - 2022

Nu börjar resan mot Strategi 2030
Svensk Bilsport har beslutat om att påbörja ett strategiarbete för verksamheten fram mot 2030. Arbetet med den nya strategin börjar nu.
Arbetet med att ta fram den nya strategin kommer göras i tillsammans med företaget Reach Potential som har stor erfarenhet processarbete i stora organisationer och som är väl förankrade inom idrottsrörelsen och dess verklighet. Målet är att arbetet ska leda fram till en ny strategisk plan med inkluderande vision, verksamhetsidé, kärnvärden och strategiska fokusområden för Svensk Bilsport fram till 2030. För strategiarbetet har styrelsen utsett en styrgrupp bestående av styrelserepresentanterna Maria Björk Svensson och Susanne Kottulinsky.

– Ja, nu ska kartan ritas som ska visualisera och ge oss i bilsporten en riktning framåt. Det blir en karta ritad av medlemmar och bilsportintressenter. En karta både för dem som redan finns, och de nya vi vill nå. Med början idag tas Svensk Bilsport rakt in i framtiden. Där varje unik röst, kommer göra skillnad, säger Maria Björk Svensson.

Starten för strategiarbetet är nu och kommer börja med en analys- och kunskapsinhämtningsfas, där personer i och runt bilsportens olika delar kommer att bli delaktiga i intervjuer och samtal. Efter sommaren kommer ett antal workshopar runt om i landet att genomföras för lyfta bilsportens viktigaste mål framåt.

– Det kommer bli ett stort processarbete men det är viktig. Vi vill få hela bilsportrörelsen involverad i arbetet för det är vi sen som tillsammans ska utföra det som framkommer i strategin, säger Susanne Kottulinsky.

När workshoparna är genomförda kommer resultatet från dessa utgöra grunden för den strategi som bilsporten ska leva efter. Vid Förbundsmötet 2023 planerar styrelsen att lägga fram strategin för beslut om hur hela Svensk Bilsport ska arbeta fram mot 2030.

Försäkra din personbil på tävlingsbanan
Nu kan du som vill teckna ontrackförsäkring, en försäkring för din personbil på tävlingsbana under trackday.
Försäkringen är framtagen genom Svenska Bilsportförbundet, Folksam och Söderberg & Partners.
För att få ett förslag på försäkring och för mer information om försäkringen och vad som gäller, gå in på www.bilsportforsakringar.se

Missa inte svenskbilsporttv.se
Svensk Bilsport har flyttar in sin webb-tv på en ny plattform, svenskbilsporttv.se.

Den 15 april kördes premiären av folkracesatsningen Återstartracet. Första tävlingen skedde i Varberg. Med den gjordes även flytten av Svensk Bilsports nya playtjänst som med nya namnet svenskbilsporttv.se flyttar in hos Staylive.

Även premiären av SM i crosskart sändes och i kalendern nu planeras det även för mer folkrace, Rally och SM i rallycross för att nämna några av sportgrenarna som syns på svenskbilsporttv.se

Samtliga sändningar och reportage hittas även i appen svenskbilsporttv.se. Appen finns att ladda ner både på Appstore och Google Play.

Den nya plattformen hittas på, www.svenskbilsporttv.se

Medlemserbjudande från Autoracing fram till sista augusti
Fram till sista augusti kommer Autoracing ha 5 procents rabatt på hela sitt sortiment för bilsportens medlemmar. Allt fraktfritt. Använd koden SBF2022.
www.autoracing.se

In- och utförsel till icke EU-länder
Inför en resa med sitt tävlingsekipage till länder som inte är medlemmar i EU behövs förberedelse. Alla icke EU-länder behandlar inte in- och utresor på samma sätt.

Att resa in och ut genom den svenska tullen är sällan något problem. Här görs en tillfällig export från Sverige, med tillhörande återinförsel. Det som underlättar vid tullpasseringen är att förbereda en deklaration av vad som fraktas ut och sen tillbaka in i landet.
Vill den resande inte sköta det administrativa själv kan ett tullombud från svenska tullen anlitas mot en arbetskostnad.
Ett exempel på tullombud är Tullify i Göteborg. www.tullify.se

För att resa in- och ut till ett icke EU-land gäller de lagar som länderna själva satt för in- och utresa till landet. Här är det viktigt att i god tid se över vilka regler som gäller i landet för den planerade resan.
Exempelvis i Storbritannien görs en tillfällig import till. Här kräver den brittiska tullen att den inresande deponerar moms och tullavgifter om varuvärdet överstiger 10.000 Euro. Detta kan deklareras via brittiska tullens egen hemsida. Mot en kostnad går det att få hjälp med detta av ett ombud från den brittiska tullen.

Exempel på brittiskt tullombud är The Custom House (Transit) Ltd www.thecustomhouse.co.uk

I andra icke EU-länder kan det fungera på annat vis. Viktigt att se över vilka regler som gäller för det land som resan planeras till.

Ytterligare ett alternativ är att använda sig av ett ATA-carnet. Då erläggs inte moms och tull. ATA-carnet är ett internationellt tullpass som används vid tillfällig import och export utanför EU. Dock är en ATA-carnet förknippad med en del kostnader. Det utfärdas av den svenska Handelskammaren. Förutom de administrativa avgifterna behöver, enligt Handelskammaren, privatpersoner och ”nya” ansökare garantera en summa pengar via bankgaranti eller pantförskrivning, motsvarande 35 % av det uppgivna varuvärdet som förs mellan länderna.

Mer information om ATA-carnet och hur en ansökan görs finns här, https://handelskammaren.com/om-ata-carnet/

Flytt av hemsidor för föreningar som använder Episerver
Med anledning av att Riksidrottsförbundet från och med 1 januari 2023 inte längre kommer tillhandahålla Episerver, den hemsideslösning som många föreningar använder kommer här lite information och rekommendationer till föreningar inom Svensk Bilsport som har hemsidan i Episerver.

Bakgrund till hemsidesbytet
Efter en drastisk prishöjning från hemsideleverantören finns inte längre budgetutrymme för Riksidrottsförbundet (RF) att erbjuda kostnadsfria hemsidor till föreningar och förbund.

En annan anledning är RF:s reviderade uppdrag och den nya digitala inriktningen mot 2025. Dessa innebär att RF endast skall fokusera på sitt kärnuppdrag, där externa kommunikationslösningar till RF:s och SF:s medlemmar anses ligga utanför uppdraget.

Då måste ny hemsida vara på plats
Samtliga föreningar och förbund som i dag använder Episerver måste ha bytt hemsida senast 31 december 2022.

Detta händer med IdrottOnline
IdrottOnline försvinner inte. Endast hemsidesfunktionen försvinner. Vi vill framhålla att tex medlemsregistret kommer vara kvar!

Så här skriver RF:

RF kommer alltid att behöva erbjuda digitala lösningar som krävs för att uppfylla sitt kärnuppdrag, dvs. fördelning av ekonomiskt stöd. Lösningar för att ansöka om LOK-stöd, idrottsmedel, folkbildningsstöd mm alltid kommer att tillhandahållas av RF. De delar som däremot ligger utanför RF:s kärnuppdrag kommer att ses över så att dessa hanteras av rätt part.

Rekommendationer och hjälp att komma igång
RF har tagit fram ett material för föreningar som kan fungera som en bra hjälp när föreningen bestämt vilken hemsideslösning som ska användas. I materialet finns bland annat en checklista, en lista på leverantörer som erbjuder tjänst för hemsida och en lista över 19 alternativa föreningsadminstrativa system, däribland ett antal som också erbjuder hemsideslösning.

Här är hela materialet som tagits fram för att stödja föreningar.

Här finns frågor och svar från RF.

Länk till lista på leverantörer som erbjuder tjänst för hemsida

Länk till lista över 19 alternativa föreningsadminstrativa system

Förbundets hemsida och nuvarande bilsportföreningar i Episerver
Just nu pågår ett arbete med att ta fram den nya sidan för förbundet. Det har genomförts workshops för att se över förbundets struktur när det gäller hemsidan, vad förbundssidan ska innehålla och hur den ska se ut. Det arbetet med innehåll och design är på väg att avslutas. Målet är att börja kunna fylla på med innehåll efter semestern.

Kostnader för förbund och föreningar

Tidigare var alla sidor fria. Nu när RF kliver av Episerver kommer hemsidorna innebära en kostnad. RF har rekommenderat Sitevision eller Umbraco för förbunden, Svensk Bilsport har valt att använda Sitevision.

För distrikten inom Svensk Bilsport kommer det, som nu, tas fram en spegling av förbundets sida som tilldelas Distrikten och som bekostas av förbundet centralt.

Detta gäller inte föreningarna. Svensk Bilsport kommer från den grundmall som tagits fram för förbundets sida kunna erbjuda ett förslag i Sitevision för de föreningar som i dag använder Episerver. Dock kommer det inte kunna vara kostnadsfritt. Sitevison utgår i sin prisbild från hur medlemsstor föreningen är, där kostnadsspannet är från den minsta föreningen på 200 kronor i månaden till den största på 1200 kronor i månaden plus moms.

Detta kommer RF hjälpa till med
RF kommer ta fram verktyg för export av visst innehåll från nuvarande hemsidor. Det gäller för överflytt av bilder och filer. Nyhetsartiklar kommer behöva flyttas manuellt, som det ser ut i dagsläget. Det kan alltså redan nu vara tid att börja spara ner textmaterial som önskas på den nya sidan, även om föreningen ännu inte vet vilken ny plattform som ska användas.

Här kan föreningar få stöttning
RF-SISU distrikten kommer att stödja de föreningar som önskar i processen att välja en ny hemsidesleverantör.

Vid frågor

Kontakta i första hand ditt RF-SISU-distrikt, men då går även att kontakta,

Sören Emmervall, PR och Kommunikation, Svensk Bilsport
soren.emmervall@sbf.se

Hans Ericsson, IT-ansvarig, Svensk Bilsport
hans.ericsson@sbf.se

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2021 firade förbundet 85-år och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).