TV-rek inför SM-veckan vinter i Skellefteå.

Nyhetsbrev oktober 2017

SM-veckan Skellefteå kommer allt närmare – inbjudan planerad till november
I mitten av oktober gästades Skellefteå av en hel del SVT-personal. Då genomförde nämligen SVT sitt stora TV-rek då produktionspersonalen under några dagar besöker samtliga arenor för SM-veckan. Där går man igenom hur de olika sporterna kan produceras för TV.

Bilsporten har i Skellefteå fyra grenar med på programmet. Radiostyrd Bilsport som kommer genomföras inne i stadens tennishall. De övriga tre är, Rally, Crosskart och Rallycross som kommer köras under en dag ute på Klutmarkbanan, någon mil utanför Skellefteå. Rallycrossen och Crosskarten på den befintliga rallycrossbanan. En banan som är tekniskt krävande med en hel del kupering. Rallyt kommer gå i skogen runt om för att sen komma in och avsluta den sista delen inne på arenan. Den tänkta banträckningen är på cirka 3,7 kilometer och kommer köras på delar som användes som SM-sträckor för rally-SM i mitten av 90-talet.
Det som väntar rallyförarna är en riktigt tight sträcka under den största delen av körtiden.
- Det kommer gå fort och är smalt, så det gäller att veta vad man gör. Det finns inte utrymme för så mycket misstag när det gäller hur förarna ska placera bilen på vägen, men samtidigt är det just det som är känslan med rally och den här sträckan kommer vara riktigt rolig att köra, säger Jörgen Ekvall, Svensk Bilsports projektledare för SM-veckan.

Den för förarna roliga bansträckningen kräver dock en hel del för att få till som bra TV-underhållning. Något som SVT:s bildproducent Mattias Pettersson kommer få fundera på.
- Det gäller att få ut så mycket som möjligt av de kameror som finns att tillgå, funderade Pettersson på plats när han förlängde besöket på Klutmarkbanan för att verkligen kunna ta in alla alternativa kamerapositioner och kameravinklar.

SM-veckan avgörs under vecka 12 nästa år. Det är något senare än brukligt för vinterveckan. Förklaringen stavas, OS. Just nu arbetar arrangörerna för fullt för att få allt på plats. En sak är naturligtvis inbjudan. Den planeras för att publiceras under senare delen av november.
Bilsportens tävlingar i SM-veckan avgörs med träning för Radiostyrd Bilsport under fredagen den 23 mars och med kval och finaler under lördag och söndag, 24 och 25 mars. Rally, Crosskart och Rallycross avgörs under söndagen den 25 mars.

Fyra bilsporter klara för SM-veckan i Helsingborg och Landskrona
I slutet av oktober kom beskedet från RF och SVT om att bilsporten får med alla de fyra grenar som man ansökt om för SM-veckan sommar i Helsingborg och Landskrona 2018.
Riksidrottsförbundet har till denna SM-vecka ett nytt ansökningsförfarande som kräver mer av förbunden och de arrangerande föreningarna, men de upplägg som föreningarna i Helsingborg och förbundet presenterade föll huvudarrangören i smaken. De grenar som kommer köras i Helsingborg under SM-veckan är Karting, Radiostyrd Bilsport, Crosskart och Rally.
- Det känns bra att vi inom bilsporten fortsatt har fler än en gren med nu när det blivit tuffare. Det tyder på att både RF och SVT ser värdet av bilsporten i SM-veckan och det visar även att vi inom bilsporten med de tidigare arrangörer vi haft har gjort ett bra arbete som etablerat oss som en viktig sport att ha med, både under sommar och vinterveckor, säger Jörgen Ekvall, Svensk Bilsports projektledare för SM-veckan.

Det blir den 2-8 juli 2018 som SM-veckan kommer till Helsingborg och Landskrona. Det är första gången som SM-veckan samarrangeras av två städer.
- För varje SM-vecka tillkommer det fler idrotter som vill vara med. Det är kul för evenemanget och för besökarna att det alltid finns nya tävlingar att visa upp. Eftersom vi för första gången jobbar med två värdstäder har vi möjligheten att utveckla konceptet och göra evenemanget ännu bättre och mer tillgängligt för fler. Helsingborg och Landskrona är två städer med väldigt bra förutsättningar och arenor för idrotterna. Med SM-veckan kan vi verkligen visa upp den bredd som svensk idrott erbjuder, säger Maria Hallberg, projektledare för SM-veckan på Riksidrottsförbundet.

Sverige värd för FIA-konferens
I slutet av oktober höll FIA sin regionala Europa och NEZ konferens, FIA Sport Regional Congress Europé NEZ, i Stockholm. Hela konferensen genomfördes totalt över fyra dagar. Den först delen startade med ett ASN-möte på torsdagen för att under söndagen avslutas med NEZ-gruppens möten. Totalt var det närmare 100 personer som medverkade under dagarna på Clarion Hotell vid Arlanda.
- Det här är en viktig mötesplats där det finns möjligheter till att, inte bara träffa FIA-personal, utan även utveckla våra kontakter och det samarbete som finns mellan de Europeiska länderna inom FIA, säger Kenneth Thorén, förbundsordförande för Svensk Bilsport.

Under torsdagen när de olika internationella förbunden mötes låg fokus mycket på teknik och säkerhet. En hel del jämförelser gjordes mellan länderna kring olika frågor så som hur länderna hanterar sina licenser, frågor kring homologering av rallybilar för att få köra på vanliga vägar samt falska certifikat från FIA som vissas upp vid besiktningar. Pär Karlsson, Teknikchef på Svensk Bilsport var med på mötet under torsdagen.
- En riktigt bra dag för mig. En hel del nytt kom fram som inte nått mig och de tekniker som finns ute i rörelsen. Över lag så tycker jag att vi i Sverige ligger bra med i många av de frågor som lyftes under dagen, men helt klart finns det saker som vi kan göra mycket bättre och det framkom en del tankar på hur vi i Sverige kan bli ännu mer alerta för att undgå det som många rapporterade om kring falska papper, burar och bälten, berättar Karlsson.

Under FIA:s tak har det även hänt en del nytt under den senaste tiden. Peter Bayer är ny generalsekreterare sedan sju månader tillbaka. Bayer med bakgrund från att ha startat, drivit och genomfört ungdoms-OS sedan Turin 2006 och framåt har även förflutet inom internationella seglingsförbundet. Bayer presenterade en delvis ny organisation över FIA där en del förändringar gjorts och han lyfte också vikten av närhet till de internationella förbunden under sin presentation.
- För oss är det viktigt att vi kommer närmare förbunden. För en del av er uppfattas vi bara som en skattemyndighet som vill ha in pengar. Vi har nu gjort en del justeringar. En är att utse tre personer som har ansvar för varsin region för att skapa närmare kontakter. Vi behöver bli bättre på att arbeta närmare er, er nationella förbund, förklarade Peter Bayer. Något som flera av deltagarna vittnade om som en bra inriktning.
- Det Peter säger känns som helt rätt väg att gå. FIA har alldeles för länge varit för långt från oss internationella förbund och kan det justeras det minsta så är det ett stort steg i rätt riktning. Men det är viktigt att förstå att det är en stor organisation. Vi kan se på oss själva här i Sverige. Det finns samma problem här, att det centrala förbundet ofta kommer för långt från föreningarna. Det mår inte vi bra av, det hämmar utvecklingen av Svensk Bilsport och det är något som vi nu tittar mycket på inom vår organisation, menar Thorén.

På schemat stod även intressanta frågor om de tekniska framstegen inom bilindustrin. El-bilar diskuterades mycket, likaså ämnet gräsrot och elit. Men helgen i Stockholm var inte bara säkerhet och teknik för bilar. Under fredagen togs deltagarna med på guidad tur och middag på Vasamuseet för en kväll med såväl historik som kultur.

Med under fredagen och lördagens program fanns även FIA:s president Jean Todt som också avslutade den officiella FIA-konferensen med ett tacktal där han visade sin uppskattning till Svensk Bilsport för en väl genomförd konferens.

Missa inte nästa års första och största bilsportfest – Bilsportgalan 2018
När årets bilsportframgångar ska premieras så blir det i Göteborg som mästerskapsmedaljerna kommer delas ut i början av nästa år. Lördagen den 20 januari i Eriksbergshallen i Göteborg kommer 2018 första och största bilsportfest att genomföras. Bilsportgalan arrangeras som vanligt av Svenska Bilsportförbundet i samarbete med tidningen Bilsport. Förutom alla framgångar som ska hedras kommer dagen och kvällen bjuda på rikligt med underhållning. För den som ännu inte sett Superswede, filmen om Ronnie Petersons liv så kommer den möjligheten att finnas i Göteborg. Två gånger dessutom. Som brukligt vid en gala blir det även trerättersmiddag med god underhållning och efterfest för den som önskar det. Du som pristagare får en digital inbjudan under november månad med instruktioner om hur du anmäler dig.
- Vi ser fram emot en trevlig dag och kväll för att hedra 2017-års bilsportframgångar, säger Jörgen Ekwall, projektledare för Bilsportgalan från Svensk Bilsport.
Han påminner även om att sista anmälan eller dag för att köpa biljetter är innan jul i år, dvs. 18 december är sista dag. Varmt välkommen.

Fakta:
Bilsportgalan 2018
Lördag 20 januari
Eriksbergshallen, Göteborg

Tidsschema dagen
Superswede: En film om Ronnie Peterson11.00-12.30

Prisutdelning & Minimässa
13.00-13.50
14.00-14.50
15.00-15.50

Superswede: En film om Ronnie Peterson
16.00-17.30

Välkomstdrink

Trerättersmiddag med prisutdelning och underhållning

Efterfest
23.30-02.00

För fullständigt program se
www.bilsportgalan.se

Biljettpriser
Galabiljett 1195:-/st

Filmvisning, dagens prisutdelning och minimässa kostnadsfritt.
Anmälan krävs för filmvisning samt för medaljörer till dagens prisutdelningen.

Sista anmälan:
18 december

Trelleborg - Kontinenten, upp till 23 avgångar per dag!

TT-Lines 6 fartyg trafikerar Östersjön dygnet runt. Res dagavgång och unna dig trevlig shopping och en trevlig fika ombord eller välj nattavgång med en skön natts sömn i våra prisvärda hytter.

Välj vilken av våra tre hamnar; Travemünde, Rostock eller Świnoujście i Polen du vill komma till, njut av en smidig överfart på avresan från Trelleborg. Boka med TT-Line så sparar du pengar att skämma bort dig med under resan!

Erbjudandet

Du som är medlem i Svenska Bilsportförbundet får 15 % rabatt under perioden 1/1- 14/6 samt 3/9-31/12 och 10 % rabatt under perioden 15/6-2/9 2018 på våra färjelinjer Travemünde, Rostock och Świnoujście. Rabatten gäller på ordinarie priser Smart- och Flexbiljetter och hytter. Rabatten gäller inte måltider och kan inte kombineras med paketresor, rabatter eller andra erbjudanden.

Hur du bokar

Boka på www.ttline.com, och uppge rabattkoden 698277 i kampanjrutan, per telefon 0900-111 20 31 (1,50:-/min), eller via e-post kundservice@ttline.seServiceavgift tillkommer vid bokning per telefon eller email samt i terminalerna.

Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes) eller EM (Dragracing i Tierp och Karting i Kristianstad ).