Schildt fortsätter leda bilsporten

Som väntat valdes Kåge Schildt på söndagen för sitt åttonde år som ordförande för landets bilsportare. Förbundsmötet som denna gång hölls i Helsingborg präglades åter av bästa samförstånd.

De 41 ombuden från landets alla hörn var helt eniga i sitt beslut att ge förbundsordförande Kåge Schildt i uppdrag att fortsätta leda Svenska Bilsportförbundet och dess drygt 105 000 medlemmar. Det blir hans åttonde år som ordförande. Även övriga i tur att avgå valdes för ytterligare en period.

Förbundsmöteshelgen i Helsingborg präglades av att Svenska Bilsportförbundet i år firar 75-års jubileum. Under lördagen genomfördes workshops kring jubileets ledord "Entusiasterna", "Legenderna" och "Utvecklingen". De drygt 100 närvarande fick i grupper diskutera hur funktionärens status kan höjas ytterligare, och i nästa pass framkom många idéer kring hur lokala legender kan lyftas fram under jubileet.
VM- och landslagsföraren Patrik Sandell föreläste kring utveckling. Han sa bland annat att.....

Innan förbundsmötet tog sin början på söndagen genomfördes en paneldebatt kring fjärde och sista ledordet i 75-års jubileum: Framtiden.
Traditionsenligt leddes sedan förbundsmötet av förre landshövdingen i Östergötland, Björn Eriksson, som i vanlig ordning svingade klubban både snabbt och säkert.

Följande personer ingår i Svenska Bilsportförbundets styrelse:
Ordförande Kåge Schildt, Åstorp (omval)
Vice ordförande Kenneth Thorén, Solna
Vice ordförande Sören Johansson, Linköping (omval på 2 år)
Ledamot Hans Hillebrink, Upplands Väsby
Ledamot Monica Möller, Helsingborg (omval på 2 år)
Ledamot Pierre Ellison, Säffle (omval på 2 år)
Ledamot Elisabeth Eriksson, Överkalix

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 20 000 förare giltig tävlingslicens, och antalet licensierade funktionärer är ungefär lika stort.
Antalet medlemmar som tillhör klubbar anslutna till Bilsportförbundet är cirka 107 000, fördelade på 470 klubbar. Sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM.