Styrelsens informerar – 1 2022

Styrelsens informerar – 1 2022

I går kom nyheten om att Svenska Bilsportförbundet nu är ensam ägare av Rally Sweden efter det att förbundet förvärvar den halva som tidigare ägdes av Uvåns Näringslivscenter.

Rally Swedens framtid har under de senaste åren varit hårt ansatt på olika områden, främst kring sitt kvarvarande i VM-kalendern där FIA till slut krävde en flytt till en snösäkrare plats än det Värmland som huserat rallyt under många år. Valet föll på Umeå och trots tight om tid lyckades organisationen med funktionärer redan i år, första året, leverera en succé.

Redan under helgen i Umeå hade delar av styrelsen möten med WRC-promotorn som då kom med beskedet att Sverige kommer ha ett VM-rally i Västerbotten minst två år till. En avgörande faktor för att förbundet skulle ta det sisat klivet i affären att köpa ut den tidigare delägaren Uvåns Näringslivscenter som med en flytt till Umeå kände det naturligt lämna bolaget då de är baserade i Värmland.

Att bli ensam ägare av Rally Sweden är ett stort åtagande, men det finns väldigt mycket potential i rättigheten och styrelsen är övertygade om att förbundet kan lyfta rallyt till ännu en högre nivå. Detta är en bra affär för svensk bilsport, både nu och över tid. Detta är en av de finaste idrottsrättigheterna att ha i sin verksamhet. Rally Sweden är viktig för hela vår sport, från den centrala verksamheten och hela vägen ut till de föreningar som har rallyt som en viktig intäktskälla.

Att ett idrottsförbund äger egna tävlingar är inte unikt. Det finns flera förbund som väljer att lägga sina stora event i förbundets egna bolag. Vi behöver helt enkelt anpassa oss till det samhälle vi som förbund befinner oss i. Bidragen från staten till idrotten står och stampar. Och med färre totalt som idrottar i föreningar i Sverige, men där de som gör det vill utvecklas, så kommer även vi inom bilsporten att bli tvungna att hitta fler och starkare egna rättigheter för att säkra en trygg ekonomi till förbundet. Med starkare rättigheter och bättre ekonomi kan vi skapa fler och bättre arrangemang, utbildningar och tävlingar som kan locka fler att vilja vara en del av vår idrott.

Premiären i Umeå är över. Affären som gör Svenska Bilsportförbundet till ensam ägare av rallyt är klar. Nu väntar nästa spännande steg i utvecklingen av Rally Swedens framtida historia.

Hälsningar
Förbundsstyrelsen

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2011 firade förbundet 75-års jubileum, och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).