​Svensk Bilsport lanserar tävling om Sveriges smartaste bilförare

​Svensk Bilsport lanserar tävling om Sveriges smartaste bilförare

Vem är Sveriges smartaste bilförare? Den frågan vill Svensk Bilsport få ett svar på genom en landsomfattande tävling för alla körkortsinnehavare som nu kan vara med och tävla tillsammans i team med kända bilsportstjärnor.

Tävlingen bygger på det internationella bilsportförbundet, FIA:s satsning för en säkrare trafikmiljö, där konceptet FIA Smart Driving Challenge är väldens första tävling i smart, säker och miljövänlig körning. Teknologin bakom tävlingen är framtagen av Greater Thans AI som bedömer hur säkert och miljövänligt en förare kör. Initiativet från FIA handlar om att uppmuntra vanliga bilister att utveckla ett smartare körbeteende. Sverige är först ut av bilsportens medlemsländer när Svensk Bilsport nu lanserar ”Sveriges smartaste bilförare”.

- Vi är stolta att var först med detta projekt och hoppas att andra länder följer vårt exempel. Det internationella förbundet arbetar inte bara med tävlingsdelen av bilsport utan har flera projekt för att öka trafiksäkerheten och miljöpåverkan. Att vi nu i Sverige, tillsammans med FIA kan vara med och lansera den här tävlingen som har som mål att få fler att köra säkert i trafiken känns riktigt bra, säger Anna Nordkvist, vd Svensk Bilsport.

Projektet leds av rallyikonen Tina Thörner som tillsammans med några av Sveriges största bilsportprofiler Kevin Hansen, Oliver Solberg, Pontus Tidemand och Johan Kristoffersson vill engagera svenska bilister att köra smartare, säkrare och miljövänligare.

- Jag är väldigt stolt över att få leda det här projektet och den här tävlingen. Det är ett fantastiskt sätt för alla bilister att stråla samman under vardagskörningar och därigenom aktivt bidra till att förbättra miljön och öka trafiksäkerheten. Samtidigt får alla deltagare möjligheten att kämpa för vinnartiteln, att bli Sveriges smartaste bilförare, säger Tina Thörner, Project director of FIA Smart Driving Challenge.

Teknologin bakom tävlingen bygger på Greater Thans AI teknologi som i realtid bedömer körbeteende baserat på risknivå och C02 utsläpp.

Vinnaren av den nationella tävlingen ”Sveriges smartaste bilförare” blir direktkvalificerad för att tävla i den globala finalen där internationella bilsportförbundet, FIA kommer att kora vinnaren av titeln The World’s Smartest Driver 2020”.

Appen för att vara med och tävla hittar du här,
app store: https://apps.apple.com/se/app/fia-sdc/id1425748874
google store: https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.leanportal.sdc

Mer information om Sveriges smartaste bilförare finns här, www.sverigessmartastebilforare.se

Se introduktionsfilmen här.

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens, och ytterligare ett par tusen personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de 430 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2011 firade förbundet 75-års jubileum, och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).