​SVT sänder live den 9 augusti från historisk rallycrosshelg med SM-finalerna i rallycross och deltävling tre av Rally X Nordic

Nu är det klart att SVT sänder semifinalerna och finalerna live när svensk rallycross genomför sin största tävlingshelg någonsin då samtliga finaler i SM avgörs i Arvika mellan den 7 och 9 augusti. En helg där även Rally X Nordic på plats kör sin tredje av seriens totalt fem deltävlingar. SVT sänder live på finaldagen den 9 augusti i en cirka tre timmar lång. Men allt från hela helgen kan även ses på SBFPlay.

Idrotten runt om i landet börja så smått att komma igång igen. Allt igenom med publikfria tävlingar. Men också med mängder av sändningar via playkanaler. Så också bilsporten. Redan under första helgen i juli sändes tittarsuccén Rally X Nordic All Star Weekend med både dåtida och nutida rallycrossvärldsstjärnor. Men även rally och karting har synts nyligen i SFBPlay.se Samtidigt som det nu är klart med SVT:s livesändning från rallycrossen i Arvika så lanserar Svensk Bilsport sitt sommarpass för SBFPlay där du som tittare kommer kunna se flera olika tävlingar under sommaren.

- Att vi under den här speciella tiden som är kan erbjuda livesändningar från flera olika tävlingsgrenar känns väldigt bra. Vi har redan haft en del och mer kommer och är planerat under resterande sommarmånader, säger Jörgen Ekwall, Marknadschef på Svensk Bilsport.

Redan till helgen kan du se deltävling tre och fyra när SM i rallycross kör en dubbeltävling publikfritt i Västerås 18-19 juli med Västerås MS som arrangör. Under lördagen kan du även se folkrace från Harabackens Motorstadion med 140 startande förare i tre klasser, senior, junior och dam. Arrangör är Hästveda Folkraceklubb som arrangerar denna tävling publikfritt.

RALLYCROSS FINALHELG 7-9 AUGUSTI MED SEMIFINALER OCH FINALER LIVE I SVT
Arvika andra helgen i augusti. Då blir det en riktigt mastodonthelg med rallycross. Då kommer finalerna av samtliga SM-klasser i rallycross att avgöras.
- Det är många rallycrossfans som längtat efter en stor finalhelg där alla klasser är representerade med både två- och fyrhjulsdrift. Och vi hade planer tidigt för detta, men sen kom Covid-19. Men nu efter mycket hårt jobb från alla inblandade är vi nu tillbaka så som det var tänkt. Fast utan publik. Men det kommer de planerade sändningarna hjälpa upp. Det kommer bli riktigt spännande dagar på Westombanan I Arvika, säger Magnus Krokström från Svensk Bilsports rallycrossutskott.

Men inte nog med att det körs om SM-medaljer. Rally X Nordic kommer då även att köra sin tredje deltävling innan de sen reser till sin finalhelg i Danmark 4-6 september.

- Arvika har länge varit en av Rally X Nordics favoritbanor och det känns bra att vi kommer tillbaka nu igen efter ett års frånvaro i vår kalender. Men önskan från både oss och arrangörerna att igen göra något bra och nu med den situation vi är i så var det inte svårt att komma överens, säger Jan-Erik Steen, VD för Rally X Nordic promotorn RX Promotion.

Hela tävlingen kommer kunna ses i SBFPlay men semifinaler och finaler kommer även sändas live i SVT
- Det känns riktigt bra att vi nu tillsammans med SVT kan bjuda TV-tittarna på rallycross och att SM-finalerna i Arvika får besök av Rally X Nordic blir en extra krydda på hela helgen och dess sändningar. Det kommer bli riktigt bra action säger, Jörgen Ekwall.

SM-finalhelgen i Arvika 7-9 augusti
Fredag - Livesändning alla heat och klasser i SBFPlay
Lördag - Livesändning alla heat och klasser i SBFPlay
Söndag - Livesändning alla heat och klasser i SBFPlay. Semifinaler och finaler även i SVT
Söndag – Livesändning alla heat och klasser i Rally X Nordic deltävling tre av seriens totalt fem deltävlingar. Engelsk kommentator.

Missa inte Folkracetävlingarna i sommar
Under sommaren kommer även flera folkracetävlingar att köras. Tre av dem är redan planerade att sändas i SBFPlay och du ser dem med ditt sommarpass (all acess tom 31 augusti).

Klara tävlingar i SBFPlay som du ser med sommarpasset (all acess tom 31 augusti). Rallycross SM Västerås, 18-19 juli
Folkrace, Sommarracet, Hästveda 18 juli
Dragracing, Mantorp Drag Revival, 25-26 juli
Folkrace, Svampafestivalen, Tomelilla, 31 juli-1 augusti
Rallycross-SM final, Arvika 7-9 augusti (semifinaler och finaler även i SVT)
Folkrace, Helsingborg 22-23 augusti

Så nu är det åter dags att planera sittningarna i tv-soffan eller hängmattan. Med SBFPlay tar du med dig skärmen, sändningen och bilsportens action till dit där just du är. På det planerade programmet finns flera fartfyllda tävlingar. Allt kan ses med SBFPlays sommarpass all acess tom 31 augusti.

Alla sändningar ses i Svensk Bilsports kanal www.sbfplay.se med sommarpasset (all acess tom 31 augusti). Sommarpasset införskaffas på www.sbfplay.se eller för medlemmar och licenserade förare/funktionärer via länk i Svensk Bilsports app.
Pris för sommarpasset (all acess tom 31 augusti)
399 för alla Svensk Bilsports medlemmar (länk måste användas via Svensk Bilsports app).
499 för övriga.

Som licenserad förare inom Svensk Bilsport kan du skaffa dig SBFPlay sommarpass för 399 kronor genom att genomföra ditt köp via länk i Svensk Bilsports app där du har din licens/er.

För dig som medlem inom någon av Svensk Bilsports föreningar men inte licenserad kan även du använda dig av sommarpasset för 399 kronor, du använder då dit LoTS-id.

Om du av din förening ännu inte fått tillgång till ditt LoTS id gäller följande.
För inloggning till LoTS måste din förening lägga in dig i IdrottOnline först. Föreningsadministratören lägger in dig där sen är det bara för dig att gå till lots.sbf.se och klicka ”glömt lösenord”, fylla i ditt personnummer och klicka ”begär nytt lösenord”.
Då kommer ett mail till din epost (kolla ”spam” eller ”skräppost” också). Klicka på länken i mailet så får du sätta det lösenord du vill ha och sedan är du inloggad.

Här hittar du Svensk Bilsports egen playkanal, www.sbfplay.se

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens, och ytterligare ett par tusen personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de 430 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2011 firade förbundet 75-års jubileum, och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).