There is a new sheriff in town…. – Annas brev

There is a new sheriff in town…. – Annas brev

Lagom till att hon med ljus i håret klev in i mörkret var det dags att sätta sig på flyget för FIA:s årsmöteskonferens som även inkluderar prisceremoni och medaljutdelning för internationella mästerskap, i år i Paris.

Redan före mötet stod det klart att det skulle bli förändringar i organisationen. President Jean Todt skulle, efter tolv år, ersättas av en ny president för den internationella bilsporten. Valet stod mellan Mohammed Ben Sulayem och Graham Stoker där det blev Mohammed Ben Sulayem som fick flest röster och som nu är internationella bilsportförbundets nya President.

Under FIA:s årsmöte gjordes även flera val till olika poster inom internationella förbundet där jag blev invald i FIA som Vice President för Sport Europa. Vad det innebär kommer jag att kunna berätta mer om men ökat inflytande för Sverige är naturligtvis en del i det.

I den mer nationella verksamheten här hemma har det sedan senaste brevet hänt en hel del. Framför allt genomförde vi en stor Bilsportkonferens i Solna i slutet av november. En helg som gav enorm energi och som fick väldigt fin feedback. Att längtan efter att träffas, mötas och samtala var stor gick inte att ta miste på. Bilsporten har verkligen inte stått still under pandemin utan fortsatt fungera bra med ny teknik som hjälp. Men det är ändå skillnad att ses på riktigt. Jag själv var otroligt taggad inför träffen och jag kan bara konstatera att helgen blev över förväntan. Jag vet inte hur många som sa till mig att; det här måste vi göra varje år. Ett gott betyg.

Kul att se resultatet av en del av det som konferensen gav där exempelvis Kartingutskottettog beslut om enhetsbränsle för tävlingar i Sverige. Där utskottet nu tillsammans med Lantmännen arbetat fram en möjlighet för att alla klubbar som bedriver kartingverksamhet att bli återförsäljare av Aspen+.

Dagarna runt Bilsportkonferensen presenterade vi även att Svensk Bilsport nu tar nästa steg in i framtiden och utvecklar en app för anbudsförfarandet inom Folkrace. Klart spännande.

Regeringen har efter råd från Folkhälsomyndigheten beslutat om nya restriktioner som träder i kraft den 23 december. Restriktioner som än en gång sätter tuffare ramar för oss i både det civila- och idrottsliga livet. Frågan om att säkert kunna bedriva idrott och hur idrottsrörelsen kan behöva anpassas till ett fortsatt pandemiläge är något som nu åter står högst på agenda för oss alla idrottsförbund och något vi i Generalsekreterargruppen kommer fortsätta diskutera och arbete med. Idrottens olika sporter har olika förutsättningar, men väldigt mycket är också lika. Här känner jag en styrka att vi är i Riksidrottsförbundets familj där det centralt från Riksidrottsförbundets finns tillsatta resurser för att arbeta mycket med den här frågan.

Jag hoppas verkligen att vi slipper den situation som vi haft under snart två år. Men Coronan och dess avknoppningar i nya mutationer håller oss fortsatt fångna i en värld som ännu inte är vad den en gång var. Regeringen fortsätter med stöd i olika former och nyligen reviderades idrottens ekonomiska stöd. Ytterligare återstartsstöd fördelat med 3,7 miljoner kronor tillkommer Svensk Bilsport. Vi har under en tid haft ett antal digitala informationsmöten om hur och för vad, föreningar kan ansöka bidrag om från den del av pengarna som kan tilldelas föreningar.

Ni kanske har sett nyheten om att det blir en höjning av homologeringskostnadernaför rallybilar efter ett beslut från Transportstyrelsen. Transportstyrelsen planerade höjning av avgifter för fordon inom hela transportbranschen. Allt från taxibilar, åkerier, flyg och båtar där även vi med våra rallybilar ingår. Vi var remissinstans på det förslag som kommunicerades från Transportstyrelsen i slutet av september och förbundet motsade sig förslaget om en höjning på 9000 kronor i ansökan per fordon.

Vi arbetade fram ett svara där vi belyste skillnaden på att ta ut höga avgifter från näringsidkare och idrottsutövare som inte har för avsikt att göra en ekonomisk vinst i sin utövning, samt hur hårt en höjning som skulle kunnat hamna på 9000 kronor påverkar våra medlemmar som utövar rally. Det landade till sist för oss i bilsporten på en höjning av 3000 kronor vilket inte var vad vi ville, då den slår hårt på sportens utövare när det innebär att det blir en påverkan på den befintliga homologeringskostnaden med en ökning av samma belopp som Transportstyrelsen nu beslutat om.

Höjda kostnader inom områden som vi är beroende av. En idrottsrörelse som inte får ökade bidrag från staten på flera år, det slår mot vår ekonomi. Två händelser som gör att jag vill lyfta frågan som idrottsrörelsen och dess centrala förbund står inför. Vikten av att hitta andra intäkter. Idrottsrörelsen rör sig på samma marknad som eventupplevelser och gym, hälsoresor och 16-week of hell-program. En plats där erbjudanden och rättigheter blir allt viktigare. En kommersiell värld.

Kommersialisering. Detta för idrotten så fruktade ord. I alla fall historiskt. Vi är i idrottsvärlden. Vi står på dess grund. Men det är också en grund som lades när Sverige och världen såg helt annorlunda ut. När idrott bedrevs på amatörnivå och där utövare som tog emot prispengar eller produkter kunde bli avstängda flera år. Nu har vi promotorbolag, fotbollsföreningar som bildar aktiebolag, reklamintäkter till utövare och prispengar på alla möjliga nivåer inom idrotten. Bra eller dåligt. Det är där vi står idag. Vi behöver helt enkelt anpassa oss till det. Och med färre som idrottar i föreningar, men där de som gör det vill utvecklas, så kommer även vi inom Svensk Bilsport att bli tvungna att hitta fler och starkare egna rättigheter för att säkra en trygg ekonomi till förbundet. En ekonomi till för att just utveckla våra sporter för de som nu och i framtiden kommer utöva bilsport. Med starkare rättigheter och bättre ekonomi kan vi skapa fler och bättre arrangemang, utbildningar och tävlingar som kan locka fler att vilja vara en del av Svensk Bilsport.

Idrott i förening bygger på ideella eldsjälar och om samhället förändras till att tiden är knapp och färre deltar i förening så behöver vi hitta andra resurser för att fortsätta utvecklas, detta för att vi är just medlemsdrivna och vi blir såbara med enbart medlemmarnas pengar. Det här kommer bli väldigt viktigt och prioriterat i den närmaste framtiden. Jag tror också vi behöver hitta en enklare form av medlemskap i förening/förbund, dvs man kanske inte vill vara utövare eller funktionär, utan supporters, vilket i sin tur kan leda till utövare eller funktionär. Mycket att fundera på…..

Årshjulet börjar snurra i mål. Det traditionella licenssläppet som nu är digitalt skickades ut för någon vecka sedan tillsammans med vår digitala tidning Pole Position, där även en av våra partners, Sensor Alarm ger medlemmarna chansen till en gratis licens.

Det har varit ett spännande och utmanade år som vi nu snart lägger bakom oss. Men också ett år av framgångar med världsmästare i rallycross och karting. Blomstrande rallytävlingar på hemmaplan. En e-sport som växer och utveckling inom vår TV-produktion där vi tagit flera steg i rätt riktning för att stärka Svensk Bilsport. Även ett år med nya partners och som jag nämnt, en riktigt bra återstart med Bilsportkonferensen som genomfördes i november, för att nämna en del av det roliga som också hänt 2021.

Nu med ett närstående firande av jul och nyår och lite ledighet önskar jag er alla en god jul och ett gott nytt år.

Till nästa gång, Flat Out!

Hälsningar
Anna Nordkvist
Svensk Bilsports Generalsekreterare

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2011 firade förbundet 75-års jubileum, och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).