Bernt Johansson vann SVT:s tävling OS-klassikern för sitt guld i Montreal 1976

I SVT:s tävling OS-klassikern har tittarna röstat fram det största ögonblicket i sommar-OS historia. En jury från SVT Sport utsåg tjugofem OS-klassiker som tittarna har valt bland.
Den som fått flest röster är Bernt Johansson för sitt guld i Montreal 1976. Vinnaren heter Dan Davidsson och bor i Växjö, han belönas  med biljetter för två personer till London-OS.

Slutet på den vinnande motiveringen: ”Montreal sommaren 1976!

"Nu kommer motorcyklar.....nu är jag i extas......får han eskort av polisen?....det var det mäktigaste jag sett i hela mitt unga liv, jag tror jag gråter av glädje....för nu vet jag att Bernt Johansoon från lilla Sverige vinner GULD!!! Armarna i skyn...skakar på huvet...över mållinjen. Tack Bernt Johansson!!!!”

Läs hela motiveringen i bifogat dokument

I Juryn: Juryordförande Jonas Karlsson samt Jacob Hård, Yvette Hermundstad, Marie Lehmann, André Pops och sportchef Per Yng.

Arne Hegerfors, passerade sportredaktionen av en ren händelse, han ombads att åka ut till cykelarenan och ge dem en hjälpande hand. Arne berättar:  Loppet var spännande men i slutet händer det, Bernt gjorde ett utfall i sista backen, han cyklar ensam mot mål med motorcykeleskort och vinner ett OS-guld.  "Bättre representant kan Svensk Cykel inte ha, han är ödmjuk, pigg,  utåtriktad och positiv. Han ger alltid cykelsporten bra PR.  Bernts OS guld är topp fem i mitt minne! berättar Arne Hegerfors för Svenska Cykelförbundet.

Bernt Johansson kommenterar: "Jättekul att man minns denna händelse efter 36 år och att det just är ett cykelminne som vunnit Svenska folkets hjärtan. Ögonblicket har såklart betytt mycket för min del, det är ett fantastiskt minne. Det är kul att det uppmärksammas och det är väldigt bra för cykelsporten"

• Övriga sporter