POC ny samarbetspartner till Svenska Cykelförbundet

Svenska Cykelförbundet har idag tecknat ett samarbetsavtal med POC. Det fleråriga avtalet innebär bland annat att de svenska cykellandslagen kommer att utrustas med materiel och kläder från POC fram till 2018.

POC är en svensk tillverkare av bland annat hjälmar, kläder, glasögon och skydd. Tillsammans med POC kommer Svenska Cykelförbundet att arbeta mot det gemensamma målet att svensk cykelsport ska bli bäst och säkrast i världen.

– Vi är väldigt glada att få POC som samarbetspartner, eftersom säkerhet och prestanda genomsyrar deras arbete. Vi har gemensamma värderingar och ett ömsesidigt engagemang för landslagen med målet att cykelsporten i alla lägen utövas på ett säkert sätt,säger Svenska Cykelförbundets generalsekreterare, Lena Alfvén.

År 2016 är spännande med många betydelsefulla tävlingar. Några av höjdpunkterna är EM i mountainbike som i år går på hemmamark och OS och Paralympics i Rio där Sverige redan har två uttagna kandidater - Emma Johansson på landsväg och Anders Bäckman på paracykel.

– Vi kommer att göra vårt yttersta för att de svenska cyklisterna ska kunna prestera på högsta nivå och ge de svenska landslagen det allra bästa vad gäller säkerhet och högkvalitativ utrustning. Vindtunneltester, avancerad produktionsteknik och nya material kommer tillsammans vara en avgörande faktor för att kapa avgörande sekunder i kampen om medaljer, säger POCs VD och grundare, Stefan Ytterborn.

– Det är med stolthet som vi stödjer de nationella landslagen och eftersom cykelförbundets vision är att bli världens bästa så har vi prestation som ett ledord i vårt samarbete, fortsätter Stefan Ytterborn.

När Svenska Cykelförbundet bildades år 1900 fanns bara grenen landsväg inom förbundet. Allt eftersom har ytterligare sex grenar tillkommit inom svensk cykelsport – Bancykel, BMX, Cykelcross, Mountainbike, Paracykel och Trial. Landslagen i samtliga grenar kommer nu att bära hjälmar, kläder, glasögon och skydd från POC när de representerar Sverige vid internationella tävlingar.

– Det är ett jättespännande samarbete som vi inleder med POC. För att prestera på världsnivå krävs den bästa utrustning som finns på marknaden. Avtalet med POC ger oss optimala förutsättningar att nå våra mål, säger Jonas Ljungblad, sportchef och förbundskapten.

Om POC
“POC is a Swedish company with a strong mission ‘to do the best we can to possibly save lives and to reduce the consequences of accidents for gravity sports athletes and cyclists”. www.pocsports.com

Kontakt: Damian Phillips, Head of PR, damian.phillips@pocsports.com, tfn: 070 277 69 44