Stolpe ut för svenskarna i downhill-finalerna vid MTB VM

Finalerna vid downhilltävlingarna vid MTB VM i Leogang avgjordes under söndagen. Regnet från de senaste dagarna hade upphört, molnen och dimman började redan på förmiddagen skingras och framåt mitt på dagen strålade solen. Detta gjorde att banan torkade upp relativt väl snabbt samtidigt som åkarna dundrade nerför berget.

För svensk del blev det helt godkända insatser för juniorerna Anders och Jakob, som blev 23:a och 24:a i det 73 man stora startfältet. Seniorerna hade däremot verkligen stolpe ut med missöden tidigt i banan för alla tre. Både Oscar och Niklas körde omkull i tredje kurvan och tappade tid och rytm. Mest synd är det dock om Robin Wallner som körde av kedjan redan i första kurvan och sedan fick ta sig utför banan utan att kunna trampa, något som normalt sett gör att man tappar mellan 5-10 sekunder på en bana av den här typen. Då känns det förstås extremt tungt att bli 10 sekunder efter segern och 5 sekunder efter 8:e platsen.

Förbundskapten Fredrik Ericsson: "Träningen under veckan inför dagens lopp har känts bra och vi har rätat ut både en del tekniska detaljer och linjer i banan. Killarna har haft bra fart så vi hade egentligen inga större orosmoln, utan var ganska säkra på att de skulle göra minst godkända resultat om vi klarade oss från missöden. Juniorerna gjorde stabila lopp och hamnade ju lustigt nog på placeringarna efter varnadra, helt godkänt även om vi naturligtvis hade en vision om att de skulle få till åk som räckte till topp 10. För seniorkillarna hade vi verkligen trott på mer, men hade inte marginalerna på vår sida. Att någon åker omkull eller gör ett större misstag i ett VM-åk är inte helt ovanligt eftersom man måste ligga på gränsen för att ha en chans på en bra placering, men att två ska lägga sig samtidigt som en tredje får en defekt på cykeln är väl att betecknas som väldigt oturligt. På seniorsidan är vi så klart väldigt besvikna särskilt eftersom deras placeringar och tider antyder att vi kunde haft ett helt annat läge med lite tur på vår sida."

Herrar Juniorer

1. BRUNI Loic, FRANCE, 3:29.139