Elisabeth Wallenius är ordförande för Funktionsrätt Sverige. Foto: Montage, Unsplash, Linnea Bengtsson

Debatt: Nog med tomma vallöften till funktionsnedsatta

Frågorna berör inte bara ett fåtal, som den massmediala rapporteringen och den politiska retoriken ofta låter påskina. Tvärtom berörs de allra flesta väljare. Minst en av fem har en egen funktionsnedsättning och långt fler påverkas som närstående, släkt och vänner, skriver Elisabeth Wallenius, ordförande Funktionsrätt Sverige.

Funktionsrätt Sveriges partianalys har fått stort genomslag, inte minst här i Metro. Den senaste veckan har kantats av dagliga utspel inom funktionshinderspolitiken och vi är de första att välkomna att riksdagspartierna vaknat till även om det sker i elfte timmen.

Trots att några ser sig som vinnare i vår värdering, är inget parti riktigt bra på funktionshinderpolitik. Det är över tio år sedan Sverige undertecknade FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar. Alla partier håller med om att personer med funktionsnedsättning ska ha samma möjligheter till delaktighet i samhället som andra, men det saknas skarpa förslag i rätt riktning.

Våra frågor berör inte bara ett fåtal, som den massmediala rapporteringen och den politiska retoriken ofta låter påskina. Tvärtom berörs de allra flesta väljare. Drygt en av fem har en egen funktionsnedsättning och långt fler påverkas som närstående, släkt och vänner.

Läs hela debattartikeln via länken här,
Metro Debatt: Nog med tomma vallöften till funktionsnedsatta