Funktionsrätt Sverige deltar i Mångfaldsparaden

Funktionsrätt Sverige deltar i Mångfaldsparaden

"Funktionsrätt Sverige som med våra 41 medlemsförbund representerar ca 400 000 personer med funktionsnedsättning eller kronisk sjukdom, är mycket kritiska till att polisen beviljat NMR mötesplats i Almedalen, säger Elisabeth Wallenius, ordförande Funktionsrätt Sverige.

Redan förra året protesterade Funktionsrätt Sverige mot NMR:s närvaro under politikerveckan. Då i en manifestation tillsammans med Föreningen JAG, som med en utställning om T4, nazisternas utrotningsprogram för personer med funktionsnedsättning, ville påminna om vad den nazistiska ideologin innebär.

NMR står för en människosyn som sorterar och exkluderar människor från samhällets gemenskap på grundval av hudfärg, sexuell läggning eller funktionsförmåga.

”Denna människosyn kan aldrig accepteras som en del i det offentliga demokratiska samtalet”, säger Elisabeth Wallenius, ordförande i Funktionsrätt Sverige. ”För oss är människors olikheter en berikande självklarhet och vi omfattas alla av det okränkbara lika människovärdet.”

Funktionsrätt Sverige deltar i Almedalen för att diskutera och sprida kunskap om funktionsrättsfrågor och mänskliga rättigheter som de uttrycks i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

För att visa vår ståndpunkt kring NMRs närvaro i Almedalen kommer Funktionsrätt Sverige att delta i den så kallade Mångfaldsparaden.

Ni av våra medlemsförbund, som befinner sig i Almedalen och vill gå med oss är varmt välkomna till vårt tält på Skeppsbron kl 14, så går vi tillsammans till Paviljongsplan, varifrån paraden startar kl 14.30.

Läs hela uttalandet här; Funktionsrätts uttalande med anledning av NMRs närvaro i ALmedalen