Hur fungerar det för ditt barn i skolan?

Hur fungerar det för ditt barn i skolan?

Tack alla som fyllt i vår och FUBs skolenkät! Svaren är till ovärderlig hjälp i vårt vidare arbete kring skolfrågor. Vi har fått in över trehundra svar. För att ge dig som inte ännu svarat möjlighet att svara förlänger vi nu svarstiden till den 3 juni.

Enkäten finns här: https://datatovalue.se/fub-skolenkat2022

Enkäten vänder sig till dig som har ett barn barn med intellektuell funktionsnedsättning som går i grundsärskolan, grundskolan, specialskolan, gymnasiesärskolan eller gymnasieskolan.

Enkäten görs i samarbete med Riksförbundet FUB och företaget Data2Value.

Svenska Downföreningen är, som del av Funktionsrätt Sverige, också del av valkampanjen om alla elevers rätt till en fungerande skolgång. Omkring 15 procent av alla elever lämnar skolan utan fullständiga betyg. Många av dem har funktionsnedsättningar. Alla elever ska få adekvat stöd, förståelse och anpassning i skolan och under fritiden. Detta ska ske inom ramarna för ett inkluderande skolsystem. Tillsammans vill vi medlemmar i Funktionsrätt Sverige:

• Att det tas fram en nationell handlingsplan som säkerställer alla elevers rätt till en inkluderande utbildning – i lärmiljöer som utformats utifrån principen om universell utformning.
  • Att det fria skolvalet verkligen gäller alla elever. Ta bort skrivningarna i skollagen som ger möjlighet för skolor att neka elever på grund av organisatoriska och ekonomiska svårigheter.
  • Att nationell statistik förbättras, så att den visar hur stödet till elever fungerar och vilka brister som faktiskt finns, men även hur stor andel bland elever med problematisk frånvaro som har funktionsnedsättning.
  • Att en likvärdig tillgång till elevhälsa säkerställs – över hela landet.

Läs mer om Funktionsrätt Sveriges valkampanj: https://funktionsratt.se/funktionsratt-ratten-att-fungera-i-samhallet-pa-lika-villkor/valet-2022/vara-kampanjveckor/alla-elever-har-ratt-till-en-fungerande-skolgang/

Läs gärna debattartikel skriven av Funktionsrätt Sverige: Skollagen fungerar inte för elever med funktionsnedsättning: https://www.dn.se/debatt/skollagen-fungerar-inte-for-funktionsnedsatta-elever/