bild av Kari Balazs när hon talade på FNs högkvarter i NY på Världsdagen för Downs syndrom 2023

Möt Kari Balazs som talade på FN:s högkvarter i NY på Världsdagen för Downs syndrom 2023

Här kommer en inbjudan till en unik möjlighet att möta Kari Balazs, en inspirerande 24-åring med Downs syndrom från Alabama, som för bara några månader sedan var en av representanterna på FN-kongressen i New York i samband med Världsdagen för Downs syndrom.

Kari kommer att prata om årets tema för Världsdagen: självbestämmande. Det handlar om rätten att uttrycka sina åsikter, ta egna beslut och agera i enlighet med sina egna värderingar och önskningar. Personer med Downs syndrom upplever ofta att beslut tas, om dom, utan hänsyn till vad personerna själva vill och önskar, vilket strider mot Funktionsrättskonventionen.

”I need people to work with me, not do things for me. I need people to teach me, not take care of me. I need leaders to make laws that support my decision making, my work and my future. I have potential and I am planning on having a fabulous life. Be with us, not for us.” Så avslutade Kari Balazs sitt tal på Världsdagen för Downs syndrom, 21 mars 2023, på FN:s högkvarter i New York. Kari imponerade stort med sin närvaro och engagemang och vi är så glada över att hon nu vill hålla i en föreläsning för våra medlemmar.

Om du vill titta på Karis tal på FN kan du klicka här och spola fram till 02:25

När: onsdag 7 juni 2023

Tid: kl. 20.00 – 21.00

Var: digitalt via Zoom

För vem: för medlemmar i Svenska Downföreninge och Downs Syndrom Norge

OBS: föreläsningen hålls på engelska

Kort om Kari och vad hon kommer prata om:

Kari Balazs is a 24 year old senior at Stillman College in Alabama. She is working on a Bachelor’s degree in Interdisciplinary Studies and writing her senior thesis on the history of employment for people with disabilities. She is a fierce advocate for people with Down syndrome. Kari will be telling her story of the role supported decision making has played in her life and her success.

Registrera dig här