Nu är det snart dags för vaccination mot influensa och covid-19

Nu är det snart dags för vaccination mot influensa och covid-19

Personer med Downs syndrom ingår i riskgrupp och Folkhälsomyndigheten rekommenderar vaccination mot covid-19 från 18 års ålder.

Gällande influensa rekommenderas både vuxna och barn med Downs syndrom från 6 månaders ålder vaccination. Barn med Downs syndrom är dock olika vad gäller ökad risk för allvarlig influensa. I vissa fall kan därför behandlande läkare behöva göra en individuell bedömning av om vaccination ska erbjudas eller inte.

Nationellt startar säsongens vaccinationsinsats den 7 november, men det specifika upplägget kan variera över landet. De uppdaterade vaccinen kommer då att finnas på plats. Vaccinerna är för närvarande under produktion och processen för godkännande pågår.

Läs mer här