Rocka Sockorna. Idag!

Rocka Sockorna. Idag!

Att rocka sockorna är enkelt. Det enda du behöver göra är att ta på dig två olika strumpor den 21/3. På så sätt hyllar du olikheter samt slår ett slag för alla människors lika värde och rättigheter. Vill du stödja oss?

Men varför rockar vi sockorna just den 21/3?

Jo, eftersom Downs syndrom innebär att man har 3 exemplar av
kromosom nr 21. Sedan 2012 är den 21 mars utsedd av FN att vara World Down Syndrome Day, dvs Världsdagen för Down syndrom.

Och varför rockar vi just sockor?

Jo, för att kromosomer ser ut som små kryss, precis som sockor som paras ihop med hälarna mot varandra.

Att rocka sockorna innebär alltså att vi alla "rockar våra kromosomer". Med kraft och glädje lyfter vi fram våra unika förutsättningar, för att ge samhället en chans att se och stötta utvecklingen av alla människors fulla potential.