Rocktober webbinarium med en av de främsta internationella forskarna inom Downs syndrom

Varmt välkommen till ett Rocktober webbinarium med Dr. Deborah Fidler! Hon är en av världens främsta forskarna inom Downs syndrom med ett flertal projekt i bagaget. Hon har också varit en av huvudtalarna på Word Down Syndrom Congress! 🙌🤩 Torsdagen den 26/10 kommer hon att hålla en exklusiv, gratis och digital föreläsning för Svenska Downföreningen, Downs Syndrom Norge och Landsforeningen Downs syndrom i Danmark.

OBS: Webbinariet kommer att hållas på engelska. Webbinariet kommer tyvärr inte att spelas in. Alla är välkomna.

Om webbinaret:

Dr. Deborah Fidler kommer att föreläsa om hur man kan stödja personer med Downs syndrom i sina exekutiva funktioner. Vad är då exekutiva funktioner? Jo, det är allt som händer mellan att man har tänkt en tanke om något man vill göra till att man faktiskt har utfört handlingen. Det handlar om problemlösning och målstyrda handlingar.

Det kan till exempel vara alla stegen mellan att man känner att man är kaffesugen till att man sitter med en kaffekopp i handen. För ett barn kan det till exempel vara det som händer från att man ser ett annat barn på lekplatsen som man skulle vilja leka med, till att man bygger något tillsammans i sandlådan. Exekutiva funktioner styr alla de små stegen och anpassningarna som görs på vägen för att komma fram till det mål vi önskar uppnå.

Personer med Downs syndrom har ofta utmaningar gällande exekutiva funktioner. Under föreläsningen kommer vi att få en inblick i vad forskningen säger om exekutiva funktioner för personer med Downs syndrom och ge oss verktyg för hur man kan stödja utvecklingen av detta, särskilt för små barn med Downs Syndrom.

Anmäl dig här