Valberedningen behöver dig till ett av de viktigaste uppdragen inom föreningen!

Valberedningen behöver dig till ett av de viktigaste uppdragen inom föreningen!

Valberedningen - ett av de viktigaste uppdragen inom Svenska Downföreningen!

Svenska Downföreningen växer och syns alltmer. Bakom detta ligger engagemang och arbete av föreningens förtroendevalda, kansli och medlemmar.

Ett av de viktigaste uppdragen för föreningens framgång är riksvalberedningens – de ska hitta rätt personer till riksstyrelsen. Riksstyrelsen förvaltar de beslut som tas vid riksårsmötet och leder föreningens arbete mellan årsmötena.

Då valberedningens uppgift är att föreslå personer till olika poster i föreningen är det bra att den består av personer med ett stort kontaktnät, som är utåtriktade och har lätt för att knyta nya kontakter.

Varje ledamot i valberedningen väljs för en mandattid om tre år där mandatperioden styrs så att en ny ledamot väljs vid varje årsmöte. Den ledamot som gör sitt tredje och sista år i valberedningen verkar som sammankallande.

Vill du ingå i valberedningen? Eller vet du någon som vore som klippt och skuren för valberedningsuppdraget? Nu söker vi efter kandidater för inval vid årsmötet 2023. Den nya valberedningens arbete påbörjas alltså sedan inför riksårsmötet 2024.

Är du intresserad? Vill du veta mer om uppdraget?
Hör av dig till Mickan på kansliet: mickan.luning@svenskadownforeningen.se eller 08-730 48 25
Länk till stadgarna finns här.