Elisabeth Wallenius, Ordförande Funktionsrätt Sverige. Foto; Linnea Bengtsson

DEBATT: När ska staten be om ursäkt för Vipeholm

Övergrepp, kränkningar, ensamhet och sorg. Så tedde sig livet för många av de människor med funktionsnedsättning som placerades på institutioner som Vipeholm åren 1935–1982.

Nu sällar sig fackförbundet Vision till de grupper som vill att staten ger en offentlig ursäkt till de drabbade och deras närstående, skriver DHR, Vision, FUB och Funktionsrätt Sverige.

I vintras blev det stor uppmärksamhet kring Vipeholmsanstalten efter en omtalad dokumentärserie i Sveriges Radio. DHR och FUB var några av de aktörer som krävde att alla de människor med funktionsnedsättning som placerades på Vipeholmsanstalten och andra liknande institutioner ska få en offentlig ursäkt från staten. I mars arrangerades ett riksdagsseminarium i frågan tillsammans med Liberalerna. Ett flertal debattartiklar har också skrivits och ett antal tongivande ledarskribenter har givit förslaget sitt stöd.

Medicinska experiment

På Vipeholm förekom medicinska experiment, misshandel och kränkningar på ett systematiskt sätt och det är många som tycker att staten borde träda fram, ta ansvar för det som skett och be berörda människor om ursäkt. Det handlar ju inte bara om alla de drabbade på Vipeholmsanstalten, utan det gäller alla de barn, unga och vuxna med funktionsnedsättning som placerats på institutioner där de fått ett ovärdigt och kanske till och med omänskligt bemötande.

I dag ställer sig fackförbundet Vision bakom kravet på en offentlig ursäkt från staten. Det görs i solidaritet med de människor som levt i utsatthet och på andras villkor. Men det görs även i respekt för den personal som arbetade på en del av dessa institutioner, som såg missförhållanden och ville ha en förändring men som inte fick gehör för sina protester.

Läs hela debattartikeln