En saga om fördomar och barns olikheter

En saga om fördomar och barns olikheter

Nu är den här - uppföljaren till den populära boken "Barnen i Kramdalen"

"Barnen i Kramdalen 2 - en saga om fördomar och barns olikheter" handlar om sex barn som ska lösa svåra uppdrag vid Samarbetsälven. Tre av barnen har diagnoser (Down syndrom, ADHD och autism) och ett barn är född i ett annat land. För att klara alla hinder måste de ta hjälp av varandras olikheter och styrkor - något de först är lite skeptiska till.

Extra kul är att några av våra medlemmar har varit bollplank till boken. Den fungerar som ett lekfullt verktyg för både föräldrar och pedagoger när de vill diskutera olikheter med barn. Till boken finns även skolmaterial och teckenstöd så att skolor kan arbeta med den och dess budskap.

Författarna till boken heter Andréas och Emelie Sjölander. De säger så här:

"Hundratusentals elever har nyligen påbörjat ett nytt läsår i Sverige. På skolorna blandas elever med olika nationaliteter, intressen, utseenden, diagnoser etc, vilket borde vara världens mest naturliga sak. Men fördomar lever och utanförskap existerar, ofta på grund av att olikheter anses vara fel, fult eller skrämmande. Om vi tidigt kan få människor att respektera varandras olikheter och förstå värdet och styrkan i detta så skulle vår planet bli en bättre plats att leva på."

Här kan du beställa boken