Anneli och sonen Nils

UPP-pristagare 2016: Anneli Tisell

UPP-priset kategori 2 tilldelas en person som har stor betydelse för att personer med Downs Syndrom blir accepterade som fullvärdiga samhällsmedborgare och lyfter fram möjligheterna som finns för personer med Downs Syndrom.

Anneli Tisell tilldelas 2016 års UPP-pris för att med uthålligt entreprenörskap ha utvecklat nya möjligheter till lustfyllt lärande för en hel generation barn med Downs syndrom och deras familjer.

Hon startade Hatten Förlag, som varit trendsättande vad gäller utformning av inspirerande och pedagogiskt material fyllt med humor. Med starkt fokus på alla barns rätt till ett eget språk har Anneli Tisell skapat nya förutsättningar för barn med Downs syndrom och gett inspiration och verktyg till föräldrar, förskolor och skolor i Sverige och andra länder. Hennes insatser vid bildandet av Svenska Downföreningen och hennes förmåga att knyta samman nätverk och stödja samarbeten, har varit ovärderliga för att förändra och påverka samhällsattityden till personer med Downs syndrom.

UPP-priset delas ut i Stockholm lördagen den 19 november 2016

Mer info om UPP