FN:s Internationella Downs syndromdag den 21 mars

Om en vecka, fredagen den 21 mars, firas Internationella Downs syndromdagen. Över hela världen ordnas aktiviteter för att sprida medvetenhet och kunskap om hur det är att leva med Downs syndrom.

- Det är viktigt att människor med Downs syndrom blir synliggjorda och får komma till tals, och att det ibland förlegade synsättet förändras, säger Svenska Downföreningens ordförande Bernt Ljungquist.

I Sverige firas Internationella Downs syndromdagen med aktiviteter runt om i landet.
UPP-priset delas ut till Martina Schaub och dokumentärfilmaren Tom Alandh vid ett evenemang lördagen den 22 mars i Stockholm. Genom Tom Alandhs filmer om Martina Schaub har en stor allmänhet fått möjlighet att möta en människa bakom diagnosen.

2014 är det nionde året som World Down Syndrome Day firas den 21 mars. Datum är valt med omsorg. Den 21:a dagen i den tredje månaden symboliserar den trippel av kromosom med nummer 21 som personer med Downs syndrom bär.

Läs mer om World Down Syndrome Day på FN:s hemsida www.un.org/en/events/downsyndromeday/

FN och organisationen Down Syndrome International håller en konferens i FN-högkvarteret i New York med temat “Health and Wellbeing - Access and Equality for All”. Läs mer på www.worlddownsyndromeday.org/wdsd-2014

Välkomna till prisutdelningen av UPP 2014!

Alla intresserade och press är välkomna till evenemanget då årets UPP-pris delas ut lördagen den 22 mars, kl. 12-15 på Siggesta Gård, Värmdö, Stockholm. Pristagarna Martina Schaub och Tom Alandh berättar och visar film. Tina Leijonberg delar med sig av sina erfarenheter av att vara moster till Ida som har Downs syndrom. Kajsa Granström och Eric Westanskog sjunger.
För program och anmälan se www.svenskadownforeningen.se/program-upp-wdsd/

För mer information:
Bernt Ljungquist, ordförande i Svenska Downföreningen, 070-205 15 27
Svenska Downföreningens kansli, 08-730 48 25
Kontakt med pristagarna och foton går att få genom kansliet.

Svenska Downföreningen är en ideell förening för personer med Downs syndrom, deras familjer, anhöriga och personal. Föreningen verkar för Kunskap – Gemenskap – Möjligheter.
Läs mer på:
www.svenskadownforeningen.se