FN uppmärksammar Internationella Downs syndromdagen

Imorgon, onsdagen den 21 mars firas Internationella Downs syndromdagen världen över. Från och med i år är det en av FN:s officiella dagar för att uppmärksamma mänskliga rättigheter.

- Vi vill visa på möjligheterna till utveckling och delaktighet för människor med Downs syndrom, så att de blir betraktade som fullvärdiga samhällsmedborgare. Det finns förlegade attityder i synen på Downs syndrom och det vill vi ändra på, säger Helene Forssbaeck, ordförande i Svenska Downföreningen.

Internationella Downs syndromdagen får från och med i år officiell status av FN. Att dagen ligger just  den 21 mars är ingen slump, utan beror på att diagnosen Downs syndrom är en kromosomförändring där det tjugoförsta kromosomparet har en extra kromosom, alltså tre kromosomer.

FN uppmärksammar Internationella Downs syndromdagen med en konferens: Building our future i FN i New York. http://www.svenskadownforeningen.se/nyheter/fn-konferens-om-downs-syndrom

Internationellt firande
Runt om i Sverige och världen kommer människor att fira Internationella Downs syndromdagen onsdagen den 21 mars. Organisationen Downs Syndrome International (DSI) har gjort en film där Sverige finns representerat bland 68 deltagande länder http://www.ds-int.org/let-us-in-i-want-to-learn

UPP 2012
I Sverige startade firandet redan den gångna helgen, bland annat med en ceremoni kring utdelningen av Svenska Downföreningens UPP-pris. Årets pristagare var Vanja Färdig, framgångsrik simmare, och Inger Sandberg, som anmälde missförhållanden på ett boende. Syftet med priset är att skapa förebilder och lyfta möjligheter för personer med Downs syndrom.

Läs mer på www.svenskadownforeningen.se

För mer information:
Helene Forssbaeck, ordförande i Svenska Downföreningen, 0708-11 67 57
Bengt Lyngbäck, ordförande för UPP-prisets jury, Svenska Downföreningen, 070-659 16 50

Svenska Downföreningen är en ideell förening för personer med Downs syndrom, deras familjer, anhöriga och personal. Föreningen ordnar aktiviteter som stimulerar och inspirerar, samlar och sprider kunskap om Downs syndrom, samt verkar för att människor med Downs syndrom ska ha samma möjlighet till delaktighet och valfrihet som andra. Läs mer på: www.svenskadownforeningen.se