Hela Sverige rockar sockorna den 21 mars!

Hela Sverige rockar sockorna den 21 mars!

Med olika sockor på fötterna, sång och musik uppmärksammas Internationella Downs syndromdagen tisdagen den 21/3. Svenska Downföreningen som står bakom satsningen, uppmanar alla att rocka sockorna och slå ett slag för att olika är bäst!

- Rocka sockorna står för att vi alla är olika som individer, men har samma rättigheter och värde, säger Veronica Magnusson Hallberg, ordförande i Svenska Downföreningen.

Initiativet Rock your socks kommer ursprungligen från USA. 2014 initierade Svenska Downföreningen kampanjen Rocka dina sockar. Året efter kom det stora genombrottet i sociala media med draghjälp av Nathea Anemyr, som har en syster med Downs syndrom. Idag drivs kampanjen av Svenska Downföreningen.

- Olika sockor är en symbol för att olikheter berikar. Ditt människovärde och dina rättigheter sitter inte i hur du ser ut eller vad du kan utan vem du är, menar Veronica Magnusson Hallberg.
Inför årets Rocka sockorna lanseras en kampanj med den nyskrivna låten och musikvideon ”Rocka sockorna” framförd av Nathea Anemyr. Samtliga i bandet och inspelningsteamet har Downs syndrom. Den vanligaste formen av Downs syndrom innebär att man har 3 exemplar av kromosom nr 21, därav datumet 21/3. Och strumpor som läggs häl mot häl ser ut som kryss, likt kromosomer.

Språket – en rättighet
I år vill Svenska Downföreningen särskilt uppmärksamma rätten till språk och kommunikation som står i FNs funktionsrättskonvention. Stöd och behov kopplat till språk kan se väldigt olika ut bland föreningens medlemmar, men resurserna inom förskola och skola matchar inte alltid behoven.

- Många barn med Downs syndrom behöver särskilda stödinsatser för att kunna kommunicera. Här ser vi stora lokala skillnader i vad barnen erbjuds för stöd. Det vill vi ändra på, säger Veronica Magnusson Hallberg.

Varje år föds omkring 140 barn med Downs syndrom i Sverige, vilket motsvarar ett barn på 650 födslar. Downs syndrom är en diagnos, inte en sjukdom. De flesta personer med Downs syndrom är friska. En person med diagnosen Downs syndrom är först och främst en individ med unika kvaliteter och med samma grundläggande behov som alla andra människor: att bli älskad, att klara av, att få ge, att höra till.

På kampanjsajten rockasockorna.se finns bland annat låten, musikvideon, bakgrundsmaterial och sing-a-long.