Foto: Lars Dareberg

Stort rocka sockorna-firande på Världskulturmuseet

Söndagen den 17 mars arrangerar Svenska Downföreningen tillsammans med andra föreningar ett stort rocka sockorna-firande på Världskulturmuseet i Göteborg. Det blir en fullmatad familjedag för att uppmärksamma Världsdagen för Downs syndrom 21/3 och alla människors lika värde. Årets artist är Renaida!

Den 21/3 rockar hela Sverige sockorna för att uppmärksamma Världsdagen för Downs syndrom och alla människors lika värde oavsett funktionsvariation.

Redan söndagen före, den 17 mars, arrangerar vi med anledning av det - och för fjärde året - ett stort rocka sockorna-event i Göteborg.

Eventet är en familjedag fylld med uppträdanden, dans, prova på aktiviteter, minimässa och mycket mer. Artisten Renaida med dansare uppträder, Sign up startar kalaset med teckenlåtar och Big Wind skapar dansimprovisation med magiska ögonblick.

Det blir en hejdundrande fest och en manifestation för att fira, ta plats och visa att olika är bra.

Plats: Världskulturmuseet i Göteborg

Tid: Söndagen den 17 mars, klockan 13-16

Rocka sockorna-firandets program

13 Nu börjar det!

13.10 Förra årets UPP-pristagare Amanda Malmberg hälsar alla välkomna

13.30 Sign up startar festen med rocka sockorna-låtarna

14 – 14.20 Danskompaniet SpinnUnga visar utdrag ur dansföreställning

14.20 – 14.40 (P)arty – interaktiv dansimprovisation för hela familjen, med Big Wind

15 Årets artist Renaida med dansare uppträder

15.30 Renaida skriver autografer

16 Hej då, vi ses nästa år!

Dessutom:

Klockan 14 – 15 Prova på med Kulturskolan Göteborg och El Sistema

Hela dagen: Pysselhörna, Fiskedammsdisco och minimässa med föreningar och aktiviteter.

Alla är välkomna oavsett funktionsvariation!

Svenska Downföreningen är huvudarrangör av firandet i Göteborg tillsammans med Göteborgs Downfamilj, FUB Göteborg och Studieförbundet Vuxenskolan.

Mer information finns i facebookeventet Rocka sockorna-firande på Världskulturmuseet! https://www.facebook.com/events/2068782650009140/?ti=icl

Och på facebooksidan @RockaSockornaGBG

Programmet som pdf finns här

Varför rockar vi sockorna 21/3?

• Downs syndrom innebär att man har 3 exemplar av kromosom nr 21.
  • Kromosomer ser ut som små kryss, som sockor som paras ihop med hälarna mot varandra.
  • Att rocka sockorna betyder att vi alla ”rockar våra kromosomer”.
  • På så sätt lyfter vi fram våra unika förutsättningar, för att ge samhället en chans att se och stötta utvecklingen av alla människors fulla potential.
  • Läs mer på www.rockasockorna.se

Om Svenska Downföreningen:
    Svenska Downföreningen ökar kunskapen om Downs syndrom och driver påverkansarbete för full delaktighet och självbestämmande. Vi ger personer med Downs syndrom och deras familjer en plattform där de kan göra sina röster hörda och skapar möjligheter för aktiviteter, möten och gemenskap.
    Föreningen är ideell och rikstäckande med lokala avdelningar.