Johan Rahm, Liv Johansson och Hilma Wikström är mottagare av 2021-års UPP-pris

UPP-priset 2021

Pressmeddelande 28 oktober 2021

UPP-priset belyser möjligheter för personer med Downs syndrom

En ung man i restaurangbranschen och två syskon tillika UF-företagare är mottagare av 2021 års UPP-pris. Torsdagen den 28 oktober delade Svenska Downföreningen ut 2021 års UPP-pris i två kategorier. En för personer med Downs syndrom och en för personer eller organisationer som gör något för att på ett positivt sätt förändra villkoren för personer med Downs syndrom.

I första kategorin har juryn utsett Johan Rahm till årets pristagare med motiveringen;
- Johan Rahm har vågat gå utanför det förväntade. Efter nio år i grundskoleklass gick han programmet Hotell, restaurang och bageri. Han sökte APL-praktik på Fotografiska Museets restauranger, och därefter anställning. Sedan augusti 2019 är han anställd där och arbetar både i matsal och kök. Han har uppfyllt en av sina drömmar, och öppnar ögonen på många för vad en person med Downs syndrom kan erbjuda.

I andra kategorin har juryn utsett Liv Johansson & Hilma Wikström till pristagare med motiveringen;
- Liv Johansson & Hilma Wikström såg att valmöjligheterna var få inom gymnasie-särskolan för deras syskon med Downs syndrom. Därför startade de ett UF-företag, Empowerment UF, för att skapa opinion för fler utbildningsvägar till jobb och försörjning. Empowerment UF tryckte upp en kalender där ungdomar med funktionsvariation visade vilka jobb de drömmer om. Liv och Hilma lyfter fram att olikheter berikar och att alla, oavsett förutsättningar, ska få chansen att välja sin väg i livet.

Fakta om UPP-priset:
Personer med Downs syndrom har samma behov och rättigheter som andra människor men möts ofta av ett föråldrat synsätt på diagnosen, vilket i praktiken begränsar valfriheten och motverkar möjligheterna att utvecklas till sin fulla potential.

För att förändra attityderna till Downs syndrom delar Svenska Downföreningen sedan 2008 ut två priser vart annat år. Det första priset är till en person med Downs syndrom som genom praktisk handling visar initiativförmåga och vilja att utveckla sig själv samt banar väg för andra. Det andra priset tilldelas en person eller organisation som har stor betydelse för att personer med Downs Syndrom blir accepterade som fullvärdiga samhällsmedborgare och lyfter fram möjligheterna som finns för personer med Downs Syndrom.

Fakta om Downs syndrom:
En person med diagnosen Downs syndrom är först och främst en individ med unika kvaliteter, med samma grundläggande behov som alla andra människor: att bli älskad, att klara av, att få ge, att höra till. Downs syndrom är ingen sjukdom. Trisomi 21 är den genetiska termen då personerna med diagnosen har tre stycken kromosomer 21.

UPP-juryn 2021:
Moa Engdahl, Lotta Larsson och Veronica Magnusson Hallberg