UPP-priset belyser möjligheter för personer med Downs syndrom.

En konstnär och en genetiker. Den ene berör med sin konst och har Downs syndrom. Den andres insatser inom sitt yrke har förbättrat livsvillkoren för många med just den diagnosen. Konstnären André Larzon och Professor Göran Annerén är årets mottagare av Svenska Downföreningens UPP-pris. Prisceremonin äger rum i Stockholm den 25 april, då ett urval av André Larzons tavlor visas och pristagarna träffas och firas.

- André Larzons konst berör mig till tårar, säger UPP-juryns och Svenska Downsföreningens ordförande Maria Hård af Segerstad-Lindhoff.
- Han har en ton och en personlig stil som går rakt in i hjärtat.

André Larzons ler blygt när han får beskedet att han är en av årets UPP-pristagare och skiner upp när han får veta att prisutdelningen kommer att ske i Stockholm i april. Han tycker om att måla Stockholmsmotiv.

Göran Annerén, befinner sig på en gata i Rom när telefonen ringer och han nås av beskedet om att han är UPP-pristagare 2015. För två år sedan blev han upptagen som medlem i Göteborgs konstnärsklubb och många av hans målningar pryder väggarna i hemmet i Partille, utanför Göteborg.

- Jag är hedrad, detta gör mig mycket glad och lycklig.

Han är den man som på 80-talet ledde arbetet med att ta fram ett medicinskt vårdprogram för barn och unga med DS. Med hans arbete som grund finns idag ett uppdaterat vårdprogram framtaget av ett 20-tal experter på området.
- Det är viktigt att komma ihåg att nästan alla medicinska problem, som kan följa av DS, är behandlingsbara. Inget barn drabbas av alla dessa problem, men vården bör följa upp och vara medvetna om vilka problemen kan vara, så att de upptäcks i tid. Barnadödligheten var så stor som 50% för mindre än 50 år sedan och är idag nere under 5% och vi ser en kraftigt ökad medellivslängd hos personer med DS, avslutar Göran Annerén

- Som intresseorganisation är Svenska Downföreningen angelägna om att vården för vår målgrupp är baserad på de senaste forskningsrönen och att den är jämlik och rättvis över landet. Det är därför oerhört viktigt att vårdprogrammet får spridning och förankring i samtliga landsting och regioner i Sverige, säger föreningens ordförande Maria Hård af Segerstad-Lindhoff och fortsätter:
- Tyvärr är detta ingen självklarhet. Landstingen väljer själva vilka vårdprogram de ska följa och det är inte ens säkert att alla landsting känner till att det finns ett för barn och unga med Downs syndrom.

UPP-prisjuryns motivering till 2015 års UPP-pristagare:

”Konstnären André Larzon tilldelas 2015 års UPP-pris för att han med sin enastående konstnärliga talang är ett levande bevis på att hans funktionsnedsättning inte begränsar honom i hans konstnärskap som blivit både hans passion och yrke.

André brinner för sitt bildskapande. Han har en enastående förmåga när det gäller färg- och bildkomposition. Andrés konst berör på djupet och är fantasifull. Genom att ägna sig åt det han älskar har André öppnat dörrar för andra och visat att man kan arbeta som konstnär med eller utan Downs Syndrom. André är upptagen i Göteborgs konstklubb som första person med funktionsnedsättning.

”Professor Göran Annerén tilldelas 2015 års UPP-Pris för sina betydelsefulla och många kliniska och akademiska insatser för personer med Downs Syndrom och deras familjer.

Hans grundinställning, att ett föräldrapar som lämnar BB med ett barn med Downs Syndrom ska veta mer än en AT-läkare om sitt barns förutsättningar, har haft stor betydelse för många barn och deras familjer. Han har, inte minst genom sitt initiativ till ett medicinskt vårdprogram för barn och unga med Downs Syndrom, betytt väldigt mycket för utvecklingen i Sverige och internationellt. Professor Göran Anneréns vårdprogram skapades 1985 och lever vidare idag i reviderad och utvecklad form. Hans pionjärarbete kan inte ses som annat än en milstolpe i strävan efter att förbättra möjligheterna för människor med Downs Syndrom.”

Fakta om UPP-priset:
Personer med Downs syndrom har samma behov och rättigheter som andra människor men möts ofta av ett föråldrat synsätt på diagnosen, vilket i praktiken begränsar valfriheten och motverkar möjligheterna att utvecklas till sin fulla potential.

För att förändra attityderna till Downs syndrom delar Svenska Downföreningen ut två priser varje år. Priset instiftades 2008. Mottagarna tillkännages den 21 mars varje år, på Internationella Downs syndromdagen och delas ut i samband med föreningens årsmöte i Stockholm, lördagen den 25 april.
Det första priset är till en person med Downs syndrom som genom praktisk handling visar initiativförmåga och vilja att utveckla sig själv samt banar väg för andra. Det andra priset tilldelas en person som har stor betydelse för att personer med Downs Syndrom blir accepterade som fullvärdiga samhällsmedborgare och lyfter fram möjligheterna som finns för personer med Downs Syndrom.

Prisutdelningsceremoni i Stockholm den 25 april
UPP-prisutdelningen äger rumkl 16:00, 25 april2015 i Norrbysalen, Ersta Konferens & Hotell, Erstagatan 1 K,mer info och anmälan.

Fakta om Downs syndrom: En person med diagnosen Downs syndrom är först och främst en individ med unika kvaliteter, med samma grundläggande behov som alla andra människor: att bli älskad, att klara av, att få ge, att höra till. Downs syndrom är ingen sjukdom. Trisomi 21är den genetiska termen då personerna med diagnosen har tre stycken kromosomer 21.

UPP-juryn: Maria Hård af Segerstad-Lindhoff, Bengt Lyngbäck, Anna Timoney, Lars Lööw, Tina Leijonberg

Länk till pressbilder och pressinfornation på Svenska Downföreningens hemsidaLänk till filmklipp när André Larzon får besked att han vunnit UPP-priset.

För mer information:
Maria Hård af Segerstad Lindhoff, ordförande i Svenska Downföreningen, 0727-22 93 27
Svenska Downföreningens kansli, 08-730 48 25

Svenska Downföreningen är en ideell förening för personer med Downs syndrom, deras familjer, anhöriga och personal.

Föreningen verkar för Kunskap – Gemenskap – Möjligheter.
Läs mer på:
www.svenskadownforeningen.se