UPP-pristagare skapar nya former

Nu är det klart vilka som får Svenska Downföreningens UPP- pris 2013. Jonas Nyström och Harke Steenbergen får priset för sina nyskapande arbetsformer.

Priset delas ut årligen i samband med firandet av Internationella Downs syndromdagen den 21 mars, för att öka kunskapen om Downs syndrom och motverka fördomar.

- Genom priset uppmärksammar vi en person som visar initiativförmåga och banar väg för andra. Vi hedrar också en person som har bidragit till att alla människor blir accepterade som fullvärdiga samhälls-medborgare och lyfter fram möjligheterna som finns för personer med Downs syndrom, säger Helene Forssbaeck, Svenska Downföreningens ordförande.

Det är åttonde året som World Down Syndrome Day firas runt om i världen. Den 21 mars är numera en av FN:s officiella dagar för att uppmärksamma människors lika värde.

2013 års pristagare och motiveringar:

Jonas Nyström, träskulptör i Umeå:
För sin fenomenala konstnärliga förmåga att med sina händer och sina verktyg skapa nytt liv ur dött trä. Genom utställningar, donationer till offentliga rum och på nätet delar Jonas med sig, inte bara av sin fantastiska konst, utan också av sitt liv och sin obändiga tro på sig själv och på en högre mening. Därigenom är Jonas en förebild för oss alla.

Harke Steenbergen, rektor på Kyrkskolan i Trosa:
För att med övertygelse och oräddhet visat vägen för en verkligt inkluderande skola, en skola där alla har rätt att höra till. Som rektor på Kyrkskolan i Trosa kommun hittar Harke, i samarbete med personal, föräldrar och elever, lösningar för att möta varje elevs individuella behov. Genom Harkes förhållningssätt värdesätts och respekteras alla elever, med eller utan Downs syndrom, på samma sätt.

Prisutdelningen äger rum söndagen den 24 mars, kl. 15.00 på
Maximteatern, Karlaplan 4, Stockholm

För mer information:

Anna Lundgren, juryns ordförande, Svenska Downföreningen, 070-299 13 64
Helene Forssbaeck, ordförande i Svenska Downföreningen, 0708-11 67 57
Harke Steenbergen, pristagare, rektor Kyrkskolan, Trosa, 070-210 81 10, harke.steenbergen@trosa.se

Down Syndrome International håller en konferens i FN:s högkvarter i New York på temat Right to Work den 21 mars. Läs mer på http://worlddownsyndromeday.org/wdsd-conference-2013

Svenska Downföreningen är en ideell förening för personer med Downs syndrom, deras familjer, anhöriga och personal. Föreningen verkar för Kunskap – Gemenskap – Möjligheter

Läs mer på: www.svenskadownforeningen.se