UPP-prisutdelning 2016, ett pris som visar vägen

UPP-prisutdelning 2016, ett pris som visar vägen

För att motverka fördomar och visa på möjligheterna för personer med Downs syndrom delar Svenska Downföreningen för sjunde året i rad ut UPP-priset. Skådespelerskan Ida Johansson och entreprenören Anneli Tisell är årets pristagare. Den 19 november kommer de till Stockholm för att motta priset.

– Genom priset uppmärksammar vi en person som visar initiativförmåga och banar väg för andra. Vi hedrar också en person som bidrar till att alla människor blir accepterade som fullvärdiga samhällsmedborgare och lyfter fram möjligheterna som finns för personer med Downs syndrom, säger Veronica Magnusson, prisjuryns och Svenska Downföreningens ordförande.

Juryns motivering till 2016 års UPP-pristagare:

Ida Johansson
Hon intar scenen med stark utstrålning och skickligt utspel och har välförtjänt blivit en av profilerna i Glada Hudikteatern. Med idérikedom, framåtanda och strävan efter att utveckla sig själv som skådespelare utmanar hon samhällets fördomar om personer med Downs syndrom. Genom att bjuda på sig själv och ta plats i många olika sammanhang inspirerar Ida Johansson andra unga till att förverkliga sina drömmar.

Anneli Tisell
Hon startade Hatten Förlag, som varit trendsättande vad gäller utformning av inspirerande och pedagogiskt material fyllt med humor. Med starkt fokus på alla barns rätt till ett eget språk har Anneli Tisell skapat nya förutsättningar för barn med Downs syndrom och gett inspiration och verktyg till föräldrar, förskolor och skolor i Sverige och andra länder. Hennes insatser vid bildandet av Svenska Downföreningen och hennes förmåga att knyta samman nätverk och stödja samarbeten, har varit ovärderliga för att förändra och påverka samhällsattityden till personer med Downs syndrom.

UPP-juryn: Veronica Magnusson Hallberg, Helene Forssbeack, Bernt Ljungqvist.

Prisutdelningsceremonin äger rum den 19 novemberl, kl 16 i Norrbysalen, Ersta Konferens & Hotell, Erstagatan 1 K.
I samband med prisutdelning bjuds också på underhållning för hela familjen. Press är varmt välkomna att bevaka evenemanget.

Om Svenska Downföreningen:
Svenska Downföreningen ökar kunskapen om Downs syndrom och driver påverkansarbete för full delaktighet och självbestämmande. Vi ger personer med Downs syndrom och deras familjer en plattform där de kan göra sina röster hörda och skapar möjligheter för aktiviteter, möten och gemenskap.
Föreningen är ideell och rikstäckande med lokala avdelningar.