Vaccinprio - LSS är svårt - men viktigt att det blir rätt

Vi har kontakt med många medlemmar som är oroliga över vaccinprioriteringen för sig själv eller sina anhöriga, och som tror att deras region inte följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer.

Oftast visar det sig att regionens information, t ex informationen på 1177, är korrekt, men att man i lokal information, t ex från kommunen eller i media, tolkar begreppet LSS fel.

Folkhälsomyndighetens rekommendation är att alla som har en LSS-insats är prioriterade i Fas2. LSS är inte bara assistans och gruppboende, LSS är mycket mer. Läs gärna om vad LSS är på länken nedan och hjälp oss genom att informera korrekt!

Vad är LSS? https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/lagen-om-stod-och-service-till-vissa-funktionshindrade---lss/

Folkhälsomyndighetens rekommendation om prioriteringsordning för vaccination mot covid-19: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/rekommendationer-for-vaccination-mot-covid-19/

Om Svenska Downföreningen:
Svenska Downföreningen ökar kunskapen om Downs syndrom och driver påverkansarbete för full delaktighet och självbestämmande. Vi ger personer med Downs syndrom och deras familjer en plattform där de kan göra sina röster hörda och skapar möjligheter för aktiviteter, möten och gemenskap.
Föreningen är ideell och rikstäckande med lokala avdelningar.

Anna Brandström

Vice ordförande LSS, Samhällspolitik 070-942 18 58