Elvira Mårtensson fäktar mot fransyskan Coraline Vitalis i åttondelsfinal. Det svenska laget satte press på Frankrike under matchen men föll till slut 39-45.

Klart godkänd 15:e plats i damvärja lag

De svenska laget i damvärja, som bestod av bestod av Emma Fransson, Elvira Mårtensson och Emelie Mumm, hade ett tydligt mål inför lagtävlingen vid VM i Milano: Att ta sig in bland de 16 bästa och få fäkta om placeringar där. Det lyckades svenskorna med och blev 15:e lag.

Utmaningen var att besegra högre rankade Tyskland i 32-tablån vilket de svenska fäktarna lyckades med. Resultatet blev 45-40.

I åttondelsfinalen mot andrarankade Frankrike fortatte det svenska laget att fäkta mycket bra. Sverige höll tydlig ledning under mer än halva matchen och efter sju av de nio matcherna i lagmötet var ställningen helt jämn 29-29. Det franska laget var märkbart skakat men lyckades överta ledningen och höll den till seger 45-39.

I kampen om placeringar 9-16 fick det svenska laget kämpa mot fler högre rankade lag och lyckades hänga med bra i varje match. Här fick laget klara sig utan en skadad Elvira Mårtensson som fäktat mycket bra mot i matcherna mot Tyskland och Frankrike.

Mot Kina inledde svenskorna starkt men Kina kom i kapp och vann 43-38. I nästa match tog Kanada kommandot direkt och vann 45-40. I den avslutande matchen mot Egypten hade Sverige hela tiden ledningen och vann till slut 41-18.

Sammanfattningsvis en bra insats av laget!

Kvartsfinalerna i damvärja lag fäktas imorgon. Då är det också dags för det svenska herrvärjlaget med Linus Islas Flygare, Christopher Kelly, Jonathan Svensson och Nima Pourmand att tävla. Sverige möter Finland i 64-tablån, en svår utmaning då två av de finska fäktarna gick mycket långt i den individuella tävlingen.

Damvärja: Sveriges matcher

32-tablå (16-delsfinal): Sverige-Tyskland 45-40