Svenskt avancemang vid VM i fäktning i Milano

Svenskt avancemang vid VM i fäktning i Milano

Värjdamerna inledde årets VM, som denna gång äger rum i Milano, en fäkttokig stad i ett land som dominerar sporten.

Förhoppningarna på de svenska damerna har ökat i takt med förbättrade resultat. Både Emma Fransson och Elvira Mårtensson är rankade bland de 70 bästa fäktarna i världen. Emma Fransson erövrade en sjätteplats vid Europeiska Spelen i slutet av juni. Säsongen har varit intensiv. Ett extrainsatt EM som utlystes tre veckor innan tävlingsstart, Europeiska Spelen i Krakow-Malopolska samt ett träningsläger i Spanien stod på kalendern inför VM:et i Milano.

Dagens tävling med totalt 184 deltagare inleddes på ett lovande sätt. Samtliga svenskor tog sig vidare från pouleomgången till direktelimineringen. Bäst var Elvira Mårtensson, som efter 5 vinster av 6 möjliga rankades på plats 17, tätt följd av Emma Fransson på plats 30 (4 av 5 vinster) och Sophie Engdahl på plats 43 (4 av 5 vinster). Emelie Mumm hade en sämre start på dagen och tog sig vidare med enbart två vinster och rankades 107.

Emma Fransson var dock den enda som lyckades avancera till huvudtablån och därmed säkra en plats bland de 64 bästa. Kalmarfäktaren besegrade Melisa Englert Urrutia från Argentina 15–10 i den preliminära 128-tablån för att ta sig till den preliminära 64-tablån. Där ställdes hon mot israeliskan Yana Botvinnik i vad som kom att bli en jämn kamp. De två fäktarna följdes åt till 10–10, varefter svenskan ryckte till 12–10. Botvinnik kom nästan ikapp, men efter en sista dubbelstöt säkrade Emma Fransson vinsten 15–14 för att ta sig vidare till huvudtablån.

Elvira Mårtensson hade ett bra utgångsläge i den preliminära tablån då hon som högst rankade fäktare fick stå över den preliminära 128-tablån. FFF-fäktaren, som brottats med en skadad handled under en månads tid, ställdes mot den rutinerade japanskan Haruna Baba i den preliminära 64-tablån. Matchen inleddes jämnt och de följde varandra åt. Mårtensson lyckades emellanåt rycka ifrån, men japanskantäppte till underlägena.

Efter att ha lett med en poäng tappade svenskan en stöt till likaläge som japanskan utnyttjade för att sedan gå segrande ur striden 15–14. Otur för Elvira som med sin sjuttonderanking efter pouleomgången bara var en placering ifrån att kvala in direkt till 64-tablån.

Mårtensson slutade på plats 65.

Sophie Engdahl förlorade 12-15 i sin första match mot Sheila Tejeda från Mexiko och slutade på plats 103. Emelie Mumm mötte tjeckiskan Veronika Bieloszova där tjeckiskan tog hem segern med 15-14. Mumm slutade på 143 plats.

Emma Fransson möter Injeon Choi från Sydkorea, rankad sjuttonde i världen, i 64-tablån. Matchen äger rum den 25:e juli 09.20.

Imorgon den 23:e juli tävlar svenska fäktare i herrvärja samt damflorett.