Alexander Majorov och Joshi Helgesson till VM i Japan i mars

Alexander Majorov och Joshi Helgesson till VM i Japan i mars

Inför seniorernas tävlingar i Nordiska mästerskapen, som gick av stapeln i helgen, stod det klart att det blir Alexander Majorov och Joshi Helgesson som kommer att representera Sverige i VM i Saitama, Japan 24–30 mars.

Joshi Helgesson, 20, hade en tuff inledning på säsongen med en skada som innebar att hon inte kunde träna på is under en stor del av hösten. Trots det kom hon i fin form kort därefter och blev med en nionde plats bästa svenska vid EM i Budapest i januari. Det var hennes tredje topp tio-resultat i EM i rad, vilket visar på stabilitet. Resan till Japan blir Joshis andra VM, det första gjorde hon 2011, då hon kom på 15:e plats. Hon har bland annat ett SM-guld, fyra SM-silver och kan sedan igår titulera sig Nordisk mästare då hon tog hem NM-guldet vid tävlingarna i Uppsala.

Alexander Majorov, 22, har fått ett stort genombrott i år, inte minst efter hans fenomenala insats vid OS i Sotji nyligen. Där slog Majorov svenskt rekord i kortprogrammet och på totalpoängen vilket gav honom en 14:e plats. Det var, tangerat med Thomas Öbergs resultat från OS i Lake Placid 1980, det bästa en svensk konståkningsherre presterat i ett OS sedan 1932. Majorov har tre SM-guld och har varit med i VM tre gånger tidigare. Hans bästa resultat är en 18:e-plats från i fjol.

Beslutet togs av Elitkommittén för singel, par och isdans.