Sveriges konståkare utmanar på OS

Sveriges konståkare utmanar på OS

Sveriges två OS-konståkare Josefin Taljegård och Nikolaj Majorov kan bli historiska i Peking. Om båda lyckas ta sig till final, vilket de är kapabla att göra, blir det första gången på 34 år som Sverige representeras på både herr- och kvinnosidan i den olympiska friåkningen.

Josefin Taljegård har blivit lite av den internationella publikens snackis sedan genombrottet vid VM i Stockholm 2021, där hon kom på en sensationell 15:e plats. Det är troligt att många av TV-tittarna hade Taljegård som sin absoluta favorit, att döma av den kärlek hon fick i form av brev, meddelanden, och kommentarer i sociala medier.

Anledningen är att den karismatiska 26-åriga svenskan sticker ut bland alla tonåringar i hennes tävlingsklass som åker till klassisk, följsam musik med mjuka rörelser. Taljegård har däremot förmågan att leverera både en käftsmäll till musikvideoinspirerat, tufft kortprogram, och en okonventionell friåkning där hon på ett magnifikt sätt förkroppsligar filmskurken Jokern.

Även Nikolaj Majorov är en konstnärlig talang med en förmåga att nå ut till både publik och domare. Han blev dessutom förste svensk att landa hoppet kvadruppel Salchow vid Stockholms-VM, där han kom på 23:e plats. Covidsmitta gjorde att Majorov missade EM i januari, där han var i storform, men förhoppningen är att han ska lyckas förvalta den i Peking i stället. Hans storebror Alexander tog 14:e plats vid OS i Sotji 2014, vilket fortfarande är ett av de bästa olympiska konståkningsresultaten i modern tid.

Konståkningen brukar kallas för vinter-OS mest populära idrott, både vad gäller biljettförsäljning och i TV-sammanhang. Alldeles oavsett svenskarnas resultat är det en bedrift att Sverige lyckats kvalificera två deltagare till OS, eftersom utvecklingen inom sporten varit explosionsartad de senaste åren. Konkurrensen har blivit mördande även utanför topp tio, och åkarna visar nu upp hopp och kombinationer man tidigare trodde var fysiskt omöjliga. Endast 30 singelåkare får delta i respektive kategori, tuffa kval har sållat bort alla andra.

FAKTA KONSTÅKNING

• Konståkning avgörs i två program; först ett kortprogram, sedan en friåkning som också benämns som final. Poängen från båda räknas ihop till en totalpoäng.
  • 30 åkare deltar i kortprogrammet, varav 24 går vidare till friåkningen.
  • Kortprogrammet har föreskrivna obligatoriska moment i form av ett antal hopp, piruetter och stegsekvenser som alla åkare måste göra. Programmet får vara 2 minuter och 40 sekunder långt, plus/minus tio sekunder.
  • Friåkningen är friare, längre, och innehåller fler moment. Det får vara 4 minuter, plus/minus tio sekunder. Ungefär två tredjedelar av konståkarnas totalpoäng kommer vanligtvis från friåkningen.
  • Bedömningssystemet är uppdelat i två delar.
    • I den tekniska poängen finns inget maximum, ju svårare och bättre hopp, piruetter och stegsekvenser åkaren gör, desto högre poäng.
    • Den konstnärliga poängen har ett maxvärde och sätts på en skala från 0,25-10. Här bedöms skridskoteknik, sammanbindande steg, utförande, koreografi, och tolkning av musiken.

SCHEMA

• Nikolaj Majorov tävlar herrarnas kortprogram under natten mot tisdag 8 februari 02.20-06.30.
  • Josefin Taljegård går in i OS på tisdag 15 februari 11.00-15.25.

MER OM DE SVENSKA ÅKARNA

-----------------------------------------------------------------------------------

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).

Relaterat innehåll